Mer Österlen

TOSSELILLA SOMMARLAND! JIPPI!!!!!!!!!!!!!!!

Men det var ju en barnbarns-semester.

Det var sista veckan på säsongen, och inte speciellt trångt.

Inga köer någonstans, och lagom varmt.

Hjälp! Skulle aldrig våga mig på såna häringa grejer. Jag är fruktansvärt åksjuk.

Men det fanns ju andra som vågade.

Nej då är det bättre att vara fotograf.

Rena rama kräkmaskinen. Kunde inte ens titta på den.

Tacka vet jag vattenland. Där kunde till och med mormor vara. Dock inte i rutchkanorna, men väl i bassängerna.

Dagen avslutades vid HAVET!!!!!!!!!!!! Min favoritplats.

Där grävde vi ner barnen, då vet man ju var man har dom :o)

Kasta "smörgås" är kul.

Lilleman känner om det är kallt.

Siamesiska tvillingar.

Oliver spanar.

Tänk att ha en hel strand för sig själv.

Att ha semester sent på året är inte helt fel. Forfarande varmt och inte så mycket folk.

Ja vi hade sköna dagar. Har lite mer kort som kommer en annan dag.

Låst Har bytt lösenord, på tiden kanske. Kommer att skicka ut det till er som redan har det. Om jag glömt någon så  hojta till. De som får lösenord är släkt, vänner och gamla trogna bloggvänner. Om du tycker att du hör dit och inte har lösen så hör av dig.

Min fredag

Blev en åkaruntochfixafikabarnvaktsdag!!!!!!!!!!!!!!

Först ner till centrum och köpte ett par Denimleggings, vilket bra påhitt. Jag går ju mest i klänning/tunika och leggins/tights. Men ibland vill man ju ha en kortare tunika eller skjorta och då tycker jag att det är snyggare med jeans. Eftersom jag har ont i kroppen, och om jag ska vara ärlig så har ju de senaste åren satt sina spår också. Inte för att jag är överviktig, har nog snarare varit underviktig, men det har fastnat några extra kilo under klimakteriet :o) så egentligen är jag nog normalviktig nu. Men jag vill  i alla fall inte att det ska sitta åt. Löst och ledigt ska det vara. Så det så.

Sen bar det av till pappa och en liten fikastund. Han mår som en prins, hade varit ute i trädgården och jobbat som vanligt. Tagit upp potatisen, så nu har han två hinkar står i förrådet. Och det räcker ju ett tag för en ensam person.

Jag plockade lite ringblommor hos pappa, sen åkte jag till kyrkogården.

Tänk så rofyllt det är att gå där.

Vilken färgklick det blev. Och de andra blommorna var fortfarande så fina, så de får stå ett tag till.

Sollentuna kyrka.

Så mycket vackra detaljer man kan hitta.

Blomsterhörnan utanför. Har så mycket fint och är så trevliga. Och dessutom så litar dom på sina kunder. I våras när jag skulle plantera så visste jag inte riktigt hur mycket det skulle gå åt. Jag fick en låda med blommor och en spade. Plantera först och sen kommer du och betalar för det som du vill ha.

Sen åkte jag och fixade batteri till min klocka som hade stannat. Jag är klockmänniska,tittar ofta på klockan och kan inte vara utan den.

Sen hem och ut med vovvarna, och kastade i mig lite sen lunch. Och iväg till Fritids och hämtade William och Oliver. Sen till förskolan och hämtade Milton. Modern jobbade och fadern spelade golf (tävling)

Goaste goa Milton!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Som kallar mormor för mammamormor. Han undrade när vi var på Österlen varför hans mamma sa mamma till mig, när jag är en mormor. Och efter förklaringen att jag är hans mammas mamma och hans mormor, så blev det självklart att jag är en mammamormor.

Prenumerera gärna på min blogg!

Dagarna på Österlen

Resan ner till Österlen var lång och seg. Jobbigt för de tre "grabbarna bus" att sitta stilla så länge. En del kivande och gnabbande blev det. Till slut bytte mormor plats med William, och satt mitt i bak mellean Oliver och Milton. Men fram kom vi och i säng kom vi ganska så snabbt. Sov gott gjorde vi alla fem.

Det blev en lång och skön mysfrukost. Sen besök hos kära syster yster, vidare in till Tomelilla för att proviantera. Och ni som bor där, vi ber så hemskt mycket om ursäkt att vi vände upp och ner på COOP. Hoppas att ni hittar in där ändå :o)

Sen hem och stoppade i killarna lite mellanmål och in i bilen med dom. Färden gick till Stenshuvuds nationalpark.

Och där bar det iväg upp, upp och upp.

Stenshuvud natiopnalpark

Sista biten innan vi nådde södra huvudet, och inte ett enda gnäll från grabbarna. Mormor är djupt imponerad. Men det fanns ju mycket att göra på väg upp. Klättra i träd, hoppa på stenar och räkna nyckelpigor.

Det var mödan värt att vandra upp till den här utsikten, på södra huvudet.

Vi gick vidare till östra huvudet.

Och möttes av denna betagande utsikt.

Spännande att stå nära kanten. Det stupar inte rakt ner, utan sluttar lite.

Sen vidare till norra huvudet. Och där var det till skillnad mot den andra sidan, blåsigt värre. Man fick stå bredbent och parera för att inte blåsa omkull.

Liten Milton blev törstig av vandringen.

Nu är vi på väg ner, och alla är med :o)

Sen var det gott med middag när vi kom hem. Och sängen var otroligt skön, vi somnade ovaggade.

Vi har inte tittat på tv en enda gång under de här dagarna, (killarna har fått se film under tiden som vi lagat middag) vi har bara läst dagstidningen två gåger, inte lyssnat på radio heller. Bara varit tillsammans och gjort roliga saker, sen somnat med en god bok framför näsan. Härliga dagar har vi haft. Det kommer mer bilder under veckan.

Här är mina fototrissbilder också. Det var ett tag sen jag var med där, men i dag blev det av.

I´m still a live

Och Elvis är medelpunkten. Inte ett dugg blyg, trots människor som han aldrig hade träffat tidigare.

Sudden som också tyckte om att vara medelpunkten.

Gudomlig utsikt, så vackert.

Två små söta pojkar på väg in i fårhagen.

Oliver & Milton tittar på utsikten.

Vi hade en jättetrevlig dag i Skattmansö. Vi hämtade upp Elvis kl. 11.00 och sen mötte vi upp moster, morbror och kusin, som körde före och visade vägen. Malena med familj kom strax efter. Vi hade som sagt en mycket trevlig dag. Träffade "små" kusiner, som inte var så små längre. Tänk att de har kommit i fatt :o)  Mer bilder
här i den låsta.

Dagen avslutades med att alla fyra barnbarnspojkarna övernattade hos oss. Men det gick över förväntan.

Oliver och de övriga somnade ovaggade :o)

Och alla sov hela natten. Lämnade Grabbarna bus vid 12-tiden. Sen tog vi Elvis med oss och åkte till pappa. Fikade och berättade om släktträffen. Det var ju meningen att pappa skulle följa med också, men han orkade inte.

Sen iväg och handlade present till svärdottern, hem och bytte om. Och i väg på födelsedagskaffe, och lämnade tillbaka Elvis till föräldrarna. Det blev ett kärt återseende kan jag tala om.

Och nu skulle jag egentligen packa, men jag tor att jag kryper till kojs. Bättre att gå upp tidigt i morgon och packa, fixa matsäck mm. Tänk att jag får komma ner till Österlen igen så snart. Hade jag inte trott. Så roligt det ska bli med en mor/dotter/barn/barnbarns-vecka i längan på Österlen. Och vädret ser ut att bli bra dessutom. Så veckan kan nog bjuda på en del bad.

Det kommer ju inte bli någon vilosam semester med tre busiga pojkar, men det kan bli en rolig och händelserik semester. Den här gången får datorn stanna hemma, så nu blir det en paus här på bloggen. Men jag återkommer om ca 1 vecka. Förhoppningsvis med mer fina bilder från Österlen och på grabbarna.

Ha det gott, vänner :o)

Japp!!!!!!!!!!!!!

Jag fick semester. En av sommarjobbarna tar mina två nätter nästa vecka. Så Malena, grabbarna bus och jag bilar ner till Österlen på måndag eftermiddag.JIPPI!!!!!!!!!!!!!

Så himla härligt med en liten bonus-semester. Eller, semester och semester, det blir väl fullt ös, kan jag tänka mig.  Hoppas att vädret vänder till dess. Inte så kul att sitta där med tre busiga killar om regnet öser ner. Men då får vi ta på regnkläderna och hitta på något. Kul ska det bli i alla fall.

Nu har jag en del att göra närmaste dagarna. I morgon ska jag till pappa, sen ska jag ha hundvård. På fredag ska det inhandlas present till svärdottern som fyller år på söndag. På lördag åker vi iväg på släktträff. Då ska vi ha med pappa och Elvis. Malena och hennes familj följer också med. På lördag kväll ska alla killarna d.v.s. William, Oliver, Milton och Elvis sova över här hos oss. Då ska föräldrarna festa loss och fira svärdottern. På söndag ska vi "gamlingar"  :o)  (som inte fick vara med på festen) på födelsedagskaffe. Och på måndag åker vi....................

PHU!!!!!!!!

Bra sovdag

Har jobbat i natt och sovit gott medan regnet öst ner utanför.

Tack  så mycket för fina ord om min bloggdesign. Jag är mycket nöjd själv.  Satt och pulade lite med olika designer på semestern. Fixade till alla mina bloggar och även en blogg till syrrans
colliepojke. Den sköter han numera helt själv :0) Han är så duktig. Lika duktig är ju min lilla Greta

Om jag har TUR!!!! och allt klaffar så kanske jag kommer ner till Österlen på en bonus-semester nästa vecka. Men det finns lite om och men. Men håll tummarna är ni snälla. Först och främst måste jag få semester nästa vecka, det är bara två nätter, men, men. Det ska hittas någon som vill jobba dom nätterna åt mig. Men jag har i alla fall lagt in ett önskemål om ledigt, hoppas på svar i morgon bitti innan jag går av.

Sov gott ni som får sova, jag sover i morgon :0)

God Jul

Nej jag bara skojar.

Vi har varit på 3-årskalas i dag hos barnbarnet Milton. Maken stoppade ner presenten i en stor kasse, och när vi kommer fram så stannar han och plockar upp en tomtemask ur kassen. Jag höll på att skratta ihjäl mig. Jag gick före in, och Malena undrade varför jag skrattade så mycket. Titta ut genom fönstret så får du se. Och där kommer hennes pappa med tomtemask mitt i sommaren.

Milton blev i alla fall glatt överraskad av att tomten kom så tidigt i år. Bilderna är tyvärr suddiga p.g.a att fotografen skrattade så mycket.

Jag gjorde några små tavlor till Milton som jag fäste ihop med ett band. Modern blev mest förtjust i dom. Hade tänkt att de skulle sitta på Miltons rum. Men Malena satte snabbt upp dom i hallen :O)

En närbild på en av dom.

Ormtårtan som var sååååå himlans god!!!!!!!!!!!!

Lite mer bilder finns här i den
låsta

Fotobloggen är uppdaterad med lite mer semesterbilder.

Och Greta har skrivit några rader :o)

Mycket i dag

I dag blev det pappa-besök tillsammans med två riktigt goa killar. Mormors småprinsar ♥♥. Storprinsen var hemma med pappa, fick ligga med foten i högläge. Så kan det gå när man missar fotbollen och sparkar på garderobsdörren. Och du William, hur många gånger har mormor sagt att man sparkar boll UTOMHUS!!!!!!!!!!!

Milton, sötnos!!!!!!!!!!!!

Gott med glass, tycker Oliver!

Pappa behövde lite hjälp. När jag fick se stegen och sågen så hamnade hjärtat i halsgropen. Och jag sa till pappa en än gång. -Du får inte klättra på stegar. Men han hade inte gjort det, bara förberett för maken. Så det var bara för honom att klättra upp och såga ner lite döda grenar.

Sen var det toppen på Enbusken. Pappa hade klippt så långt upp som han nådde, resten lämnade han till maken. Men för bara några år sedan så var han där uppe och klättrade. Men då hittade grannarna honom liggandes på marken. Det blev en liten flygtur då, men det gick bra. Visserligen var han rejält mörbultad en längre tid, men inget brutet. Tack och lov.

Krutgubben själv :-)

Medans maken klippte och fixade så fick jag ett fotouppdrag av grabbarna.

Tänk så mycket det finns i buskarna. Spindelmänn och annat småkryp.

Se upp!!!!!!!!

Ja det blev en hel del fotat på grabbarnas gubbar. Hoppas att de blir nöjda med resultatet.

Men jag måste ju ha något vackert med också, en ros från pappas trädgård.

Sen blev det eftermiddagsbad för gubben och mej. Så skönt!!!!!!!!!!!

Och en liten promenad i slottsparken igen. Måste ju visa hur fint det är där.

Och sist men inte minst, grillspett och ett glas rött.

Bad igen

Den här gången fick jag som jag ville. Gott om plats, inte mer än ca 10 personer på den här stora ytan. Tack Helena (min kusin) för tipset. En jättestor gräsmatta att sola på, skugga under äppelträden om man vill ha det.

Bad från bryggan.

Vattnet var ännu varmare i dag. Så klart,  med denna värme.

Och en mycket trevlig gräsklippare.

Promenad genom slottsparken på väg tillbaka till bilen.

Måste ta min systemkamera med mig dit någon gång och fota mer. I dag fick den lilla kameran vara min följeslagare.

Och nu har vi ätit middag och ena barnbarnet Oliver är här. Malena har tagit de andra två med sig till Ikea, undrar hur det går :-)

Oliver åt middag med god aptit och sen roade han sig med Oskars gamla leksaker.

Och Malena kom välbehållen hem med de andra två. Pappa Jimmy mötte upp på parkeringen och tog hand om Milton och maten, det blev en tur inne på Ica också för Malena. Du är duktig du ♥ William följde med och hämtade Oliver. Men nu har lugnet lagt sig här, och soffan ska få ge plats åt mig en stund. Somnar väl där, som vanligt.

Steningebadet

På väg till Steningebadet i Mälaren.

Inte som havet, men helt ok.

Har jobbat mina nätter för den här veckan, och är ledig t.o.m söndag. Så i dag packade jag badväskan och åkte iväg till Steningebadet. Lite för mycket folk för min smak, men allt över 5 personer är mycket för mig. Vill helst ha stranden för mig själv. Men det går ju inte. Kanske blir det bättre när skolorna börjar. I vilket fall som helst så var det skönt att sitta och läsa en stund i solen. Och solen tar faktiskt riktigt bra fortfarande. Sen tog jag mej ner i vattnet bland alla andra, och det var underbart, vattnet alltså. Alldeles ljummet. Var där i några timmar, känns lyxigt att bara få vara för sig själv (förutom alla andra på stranden, men de behövde jag ju inte bry mig om)

Tur att jag tog min lilla kamera med mig i dag, för i den hittade jag foton från semestern. Här är
Kronovalls slott. Där finns det vinprovning och världens godaste vedugnsbakade pizza. Vi åt middag där sista kvällen med sonen, innan han åkte tillbaka.

Nu är det grillning på gång, jag ska göra Bearnaisesås enligt sonens önskemål, så det är väl bäst att sluta nu. Sen ska vi åka till en kusin och lämna nyckeln till lilla Längan. Hon ska låna den en vecka, lyllos henne.

Har lagt in lite semesterbilder i fotobloggen, kika gärna där.

Längtar tillbaka

Till min lilla "länga"

Bakgården

Skuggan under körsbärsträdet

Stigen ner till stranden

Melvin längtar nog också.

Ja nu är det full fart igen. Har jobbat i natt och ska snart iväg igen. Men det har varit en bra natt, inte speciellt mycket att göra. Jobbat med duktiga och goa syrror. Men sova är det lite si och så med, det är alldeles för varmt. Åt frukost vid tre-tiden, sen blev det en kall dusch, så skönt. Sen promenad med småvovvarna. Gamla Joysan tog sonen ut på en liten sväng. Hon orkar inte gå så långt längre, och speciellt inte i den här värmen. Nu ligger hon på golvet bredvid mig, det är väl svalt där.
Tänkte att kocken skulle komma hem snart, han skulle bjuda på laxpaket. Men han är hos äldsta sonen och sätter upp en mellanvägg. Elvis ska få eget rum, börjar bli stor nu :-) farmors hjärta ♥

Nä nu får jag väl börja med maten, kocken syns inte till :-)