Med Elvis på Astrid Lindgrens barnsjukhus



I går var Elvis och jag till Astrid Lindgrens barnsjukhus för inskrivning. Först träffade vi en sjuksköterska. Sen träffade vi doktor Thomas. Och sist narkosläkaren. Sen åt vi matsäck som vi hade med oss, och sen åkte vi hem till sjuka mamma och pappa.



I dag startade vi kl 6.30 hemifrån. Först fick vi komma in på vårt rum, sen skulle Elvis få nål. Det var han helt med på...ända till han skulle lägga sig på sängen i behandlingsrummet. Då kom det tillbaka jobbiga minnen. Men med jättegullig personal och ett helt regn av såpbubblor så satt den ganska snart där den skulle sitta...nålen.

Sen gick vi tillbaka till vårt rum, Det var dags för Elvis att duscha. Sen fick han vackert sitta i sängen. Det skulle egentligen bara bli 20 minuter, men som alltid på sjukhus så kan det inträffa saker som gör att väntetiden kan bli 2 timmar i stället.

Men Elvis underhöll både mig och rumskamraten som kom in. Så det gick ingen nöd på oss. Han klagade inte ens över att han var hungrig. Så duktig så.

Men till slut kom vi ner på operation. Farmor fick klä på sig rock, mössa och plasttossor...till Elvis stora  förtjusning. Men sen började han ana ugglor i mossen. Inne på op.salen var han inte så medgörlig. Ville inte kliva upp på sängen, inte känna med handen hur varmt och skönt det var där. Men han ville till slut i alla fall kramas med farmor. Och då kunde de stå bakom oss och spruta in det som skulle in. Och sen somnade han i min famn. Lite jobbigt var det allt. Men ingreppet som han gjorde i dag var snabbt avklarat, liten Botoxinjektion för att tarmen lättare ska slappna av. Det har att göra med hans tarmsjukdom Hirschsprung.



Väl uppe på avdelningen igen fick Elvis isglass, lite trött fortfarande. Men åh, så gott det smakade.



Ganska snart piggnade han till och fick lunch. Köttbullspytt. Köttbullarna gick åt med en himla fart.



Sen lekte vi i en stund med allt skojigt som fanns i lekrummet.



Innan vi skulle dra nålen så träffade vi clownen.



Och Elvis fick en fin ballongtax.

Att dra nålen sen var ju inte helt ok, men vi fixade det också. Och doktor Thomas kom och sa att allt var bra. Och sen kom farfar och hämtade oss.

När Elvis skulle in på op fick han ta av sig sitt halsband med lyckoelefanten. Då satte jag på mig det. Det kändes jätteskönt att ha det när han var inne på operation. Och när jag kom hem så såg jag att det sitter kvar runt halsen på mig fortfarande. Ska lämna tillbaka det i morgon. Men efter dessa två dagar med Elvis så känns det lite bra att åtminstonde ha hans halsband kvar en liten stund extra.

Och jag måste dessutom tala om att det var både nyttigt och intressant att vara med som anhörig, till skillnad mot att jobba på sjukhus själv. Och jag är väldigt nöjd och tacksam över det fina bemötande vi fått de här två dagarna.

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Helen

Gogubben! Vad duktig han var. (Å farmor med förstås)

:)

Kram!

Postat av: Synnöve

Tycker han är en duktig lite kille alltså.

Men barn som är sjuka och ofta är på sjukhus lär sig rutiner. Det är tuffa tycker jag.



Skönt att det gick bra för Elvis i alla fall.

Måste säga att jag tyckte ballongen var kul. Fin färg var det med.



Nu får du hälsa Elvis att han har varit duktig.

Ja du var duktig du med :))

Kram Synnöve.

2011-02-17 @ 19:34:14
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: paula i pörtet

Så skönt att allt gick bra! Klart är ju att han är en ung man med mycket i bagaget, väldigt duktig, men bara för att man varit med om mycket så behöver det ju inte vara enklare för det! Tvärtom kan de just bli så att man kommer ihåg saker som inte var särskilt trevliga...tror det spelade stor roll att farmor var med hela vägen!

Kramen

2011-02-17 @ 20:18:40
URL: http://paulaz.se
Postat av: m i l l a h . s e

Duktiga killen!

Min brorson får oxå de där injektionerna, i benen.

Kram kram!

2011-02-17 @ 20:57:32
URL: http://millah.se
Postat av: erika

hej hej svärmor vad fint du har skrivit och jätte fina bilder det värmer att se hur bra ni har haft det trotts allt på ks, ni får ha en farmor mys stund utanför sjukhuset också eller hur, som picknick eller nåt sån;) tack för hjälpen och vi är så så tacksamma. elvis har pratat om sjukhusvistelsen ikväll om plåster och nål, o sängen osv..=) och att han fick duscha. kram på dig

2011-02-17 @ 21:12:14
URL: http://elvismammans.blogg.se/
Postat av: Amsibamsi

Den där clownen är en riktig trevlig prick även privat kan jag meddela, han är min granne på landet ;)

2011-02-17 @ 22:38:09
URL: http://amsibamsi.myshowroom.se
Postat av: Ragnvi

Morning! Men vad duktig han är Elvis!! Brås säkert på farmor! Lite ledsen blir man ju ändå när man läser om han sjukdom...hade inte hört talas om den innan så jag googlade...

Kramen!

Ragnvi

2011-02-18 @ 05:09:38
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Anna Hulda Viktoria Eriksdotter

Vad duktiga ni är du och Elvis. Ska vi ta en fredagsfika över telefon idag tro? Jag ringer när det är dags. Puss och kram så länge!!!!

2011-02-18 @ 10:27:48
Postat av: soffie

vilken duktig Elvis och hoppas n u detta blir bra mot hans sjukdom,

vilken underbar personal det är som jobbar där med barnen,

Och du va stongt att följa med usch det är verkligen hemskt att sitta brevid tycker jag att se sitt barn va hjälplös,

kram till dej och duktiga Elvis

2011-02-18 @ 18:40:52
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Vad Elvis var duktig!! Kul att de hade en clown på sjukhuset!



Jag har chansen att bli Veckans blogg hos Lilija.com. Det skulle vara väldigt kul ifall du vill rösta på mig här:

http://www.lilija.com/finalisterna-i-veckans-blogg-v-07/#respond

Man kan rösta på mig en gång per dag. jag skulle bli väldigt glad för din röst! Rösta på Junitjej nu!

2011-02-18 @ 21:37:13
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Ragnvi

Morning från ett kallt Hälsingland!

Hoppas allt är OK hos er...med alla!

Nej, jag somnade inte...diskussionerna kan gå höga ibland, fniss!

Kramen!

Ragnvi

2011-02-19 @ 08:59:36
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Ann Catrine

Vad duktig både Elvis och du var,

för jag antar det inte är det lättaste

att vara anhörig heller..

Och det kan inte sägas nog ofta,

- vilka ögon den grabben har!!



Kramar!

2011-02-19 @ 19:03:01
URL: http://mormormu.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Tur att ha en farmor o farfar som ni två!Inte alla förunnat...Men så är ju "lillkungen"något man lätt blir förälskad i....Kanske kommer han till Skåneland till sommaren?Kom förbi!

Fortfarande kallt o jäkligt,men hälsan har vi o det är ju det enda som räknas.

Allt gott till dig o de dina från en något kylig fru Jacobsen.

2011-02-20 @ 07:49:01
URL: http://frujacobsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback