Rapport!!!

Det har varit en jobbig vecka. Mamma mår väl inte så himla bra, men vi hoppas att hon ska krya på sig. Jag har varit på sjukhuset varje dag i helgen som var. Och åkt dit direkt efter jobbet. Sen har jag hälsat på pappa någonstans däremellan.

Men hör och häpna!!!" Mamma skrevs ut i onsdags. En 88-årig kvinna med propp i lungan, hjärtsvikt och en del annat som tillkommit får inte ligga på sjukhus ens en vecka. Skandal!!! Vad har vi för sjukvård?????

Jag hämtade henne i onsdags eftermiddag. Hon låg då i sängen med endast bh ochg trosor på sig. Hon hade inte orkat längre med påklädningen. Hon fick alltså inte hjälp med det. Jag klädde på henne och sen var hon så slut så hon fick lägga sig ner och vila. Jag gick ner till apoteket och tog ut hennes mediciner under tiden som hon hämtade andan.
Sen bad jag om en rullstol för att få ner henne till entren. Då följde en undersköterska med, men hon skulle ta rullstolen tillbaka till avdelningen. Så jag fick sätta henne på en stol under tiden som jag körde fram bilen. Att sen ta sig dom få meterna från sjukhuset ut till bilen var så ansträngande för mamma så jag trodde att hon skulle tuppa av. Det var hemskt. Hon var så andfådd.

Så nu är hon hemma. Jag har ordnat med mer tillsyn av hemtjänsten, och det var inga problem. Dm har ställt upp till 100% . Underbara tjejer!!! Så nu kommer dom på förmiddagen och ser till att hon får i sig frukost och får på sig kläderna. Sen kommer distriktssköterskan och ger henne en injektion med blodförtunnande. Och på eftermiddagen kommer hemtjänsten tillbaka och lagar middag. Det känns tryggt och skönt både för mamma, pappa, mig och min syster.
Sen har jag åkt dit efter jobbet en stund både i går och i dag. Hon är väldigt trött och andfådd, ligger mest. Jag kommer att titta till henne både på lördag och söndag också. Så det finns inte så mycket tid och ork för bloggande.


106620-530

Här en bild på mamma och pappa med nyfödd Milton i slutet på sommaren 06.

En trevlig helg önskar jag alla vänner. Och tack snälla, söta, rara för alla ord och tankar jag har fått.

Kram till er alla ♥

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Eva

Det är nåt *sjukt* med vården, hur kan man behandla en gammal människa så!? Vad skönt att hemtjänstpersonalen ställer upp till 100%!!!
Jag blir så lessen när jag hör om sånt här, som din gamla mamma råkat ut för på sjukhuset...förbannad blir jag också!...vi är urusla i det här landet på att ta hand om våra gamla.
En sån vacker bild, av dina föräldrar, och lille Milton...*blir rörd*
Var rädd om dej min vän, så gott du kan...jag förstår ju att det måste vara oerhört tungt för dej med all denna oro *kramar om*
Eva

Postat av: Åsa

Vad 17 ska man säga.......det är bedrövligt som det fungerar!!
Gillar oxå fotot,de ser alldeles hänförda ut!!
Jättefin bild!
Hoppas allt löser sig till det bästa!
Glöm inte bort dig själv mitt i allt bara!Var rädd om dig!
Bamsekramen till dig!

2007-05-04 @ 20:55:18
URL: http://solskuggan.se/sickan
Postat av: Anna

Ja du tyvärr så är det sanningen om vården du fått se nu!! De flesta ganska så sjuka människor skickas hem till nåt ovisst..gamla som inte har anhöriga som ställer upp som du gör..dom blir rädda av att behöva åka hem till nåt dom inte vet vad som kommer hända. Va har man betalat skatt för? Fragmin(som jag antar din mamma får) är bra propplösare..brukar funka bra..sänder dig styrke kramar -trots att vi bor så nära ;) *kram*

2007-05-04 @ 21:04:51
URL: http://thisisme-anna.blogspot.com
Postat av: pimpim11

Ja visst är det hemskt att gamla får stå tillbaka och barnen.
Arbetsbördan blir större och större på de som jobbar och många orkar inte så länge till det blir ett ekorrhjul.
Gamla ska få ha det bra. /pimpim

2007-05-05 @ 01:06:09
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Milla

SUCK! Vad ska man säga om sjukvården??! Man blir bara så himla arg! Hoppas mamma kryar på sig å får må lite bättre snart!
KRAMAR!

2007-05-05 @ 09:25:44
URL: http://elmida.se
Postat av: Paula

Det gör ont att läsa om hur våra åldringar behandlas på lasarettet! Har hört fler skräckhistorier nyligen, om trafikskadeoffer som inte heller fick någon vettig hjälp, inte ens barnen som just varit med om en traumatisk händelse.
Hoppas nu att både mamma och du orkar se framåt, och att det snart börjar märkas små tecken på förbättring!
Hur blir det på längre sikt? Kan dom bo kvar hemma med hjälp av hemtjänsten?
Vila så gott du kan, och orkar du inte finnas till för allt och alla, så tycker jag du ska sjukskriva dig ett tag!
Massor av styrkekramar från pörtet!

2007-05-05 @ 16:08:34
URL: http://paulaz.se
Postat av: Nilla

Ja man börjar ju undra över hur sjukvården fungerar, men jag hoppas verkligen att din kära mamma får må så bra som hon bara kan, även om sjukhuset inte vill ha henne kvar.
Och jag tänker ju såklart på DIG nilla, du måste också må bra ju.
Skickar massor av kramar så att du fixar detta.
Nilla

2007-05-05 @ 19:22:03
Postat av: Junitjej

Hoppas att din mamma snart kryar på dig! Tur att hemtjänsten finns!

2007-05-05 @ 19:50:46
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Tina

Hej, tack för dina gulliga rader!
Ja, man blir helt bestört när man läser din blogg.
Äldre människor ska visas respekt. De har tagit hand om oss,och nu är det vi som ska tacka tillbaka.
Hoppas att allt blir bra, och att din mamma får må riktigt gott snart igen. Kram Tina

2007-05-06 @ 14:19:18
URL: http://tinaahlin.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback