Vårt Österlen

kullentorp2

För er som undrar:

Den här gården där vi fick så mycket påhälsning av olika djur, den hyrde vi under några år av en bonde i grannbyn. Men han ville inte sälja och det skulle dessutom vara väldigt mycket jobb för att få den i ordning.



Men det här däremot är vår alldeles egen lilla "länga".

s?ne

sk?ne2  sk?ne3

Våren år 2000 när vi hade varit nere på vår sedvanliga "städa-ur-huset-inför-sommaren-veckan" och var ganska trötta på råttskit, spindelnät och högt gräs som gjorde att vi fick gå sista biten upp till gården. Så ligger av en ren händelse/slump/ödet eller vad det nu var, Ystad Allehanda uppslagen på min systers köksbord. Och där ser vi denna länga på till salu-sidorna.
 Vi blev nyfikna eftersom det var i samma by och nära min syster. Vi åkte förbi och tittade. Men sen blev det inget mer med det. Men innan vi åkte hem sa jag att vi skulle ta vägen förbi huset en gång till. Och då kände jag så starkt att här skulle jag vilja bo.
Vi åkte hem till storstan igen, men gick väl på varit håll och funderade nån dag. Och sen säger vi nästan i munnen på varandra: - Ska vi inte ringa mäklaren och höra oss för lite. Sagt och gjort. Ett samtal till mäklaren och en träff mellan min svåger och mäklaren.
Min svåger fotade och mejlade över kort,  och sa att det var ett bra hus. Han har jobbat mycket med renovering av gamla hus och vi visste att vi kunde lita på det. Vi tittade om och om igen på bilderna och kände att det här huset vill vi ha.
Ringde tillbaka till mäklaren och sa att vi ville ha huset. Fick då veta att det var vi inte ensamma om. Men vi tog kontakt med banken för säkerhets skull. På fredagen samma vecka  ringde mäklaren  kl 12.00 och sa att huset var vårt om vi ville ha det. Kl. 13.00 hade vi tid på banken. Så det här köpet tog en vecka och vi köpte det dessutom utan att ha sett det invändigt, förutom på kort.

Sen åkte vi ner två veckor senare, till midsommar. Vi kom fram kl 23.00 och hämtade nyklarna till huset som mäklaren lämnat hos min syster. Det var otroligt spännande att låsa upp och kliva över tröskeln till "vår egen skånelänga" . Vi hade köpt det med inventarier och allt. Massor med spännande saker. Vi somnade ovaggade för att på midsommaraftons förmiddag åka in till Tomelilla och skriva kontrakt med mäklaren och de gamla ägarna. Här kan man snacka om impulsköp. Men vi har väl aldrig tidigare eller senare gjort något så galet, som blev något av det bästa vi gjort.

Vilken lycka. Och vilken början på ytterligare en fantastisk sommar på Österlen.

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: pimpim11

Det verkar ju helt underbart på Österlen.
Har ni köpt ett sommarhus där eller hyr ni fortfarande? Det kändes mysigt att få ta del av dinberättelse. /pimpim

2007-03-12 @ 19:45:06
Postat av: Ninni

Åhh har ni ert eget..va häftigt, är det nåt ni ska flytta till sen för gott måntro?

Ja sonen kanske hamnar i upplands Väsby, jag hade hoppats på en lägenhet som var i Märsta, man den killen vile inte hyra ut till unga killar..tråkigt!

Postat av: Kaffebönan

Ja du fick din egna skånelänga och så bra för er.
Hade inte haft något emot en sådan.. drömma kan man ju alltid :-)
Kram på dej

2007-03-12 @ 23:59:52
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Åsa

Låter helt underbart!!!
Hoppas det blir en låååång skön sommar där i år!
Kramen!

2007-03-13 @ 07:29:41
URL: http://havsbrus.wordpress.com
Postat av: Gunvor

Åhh va underbart!Det måste väl vara ödet som var med o styrde det där! Ni kanske flyttar dit nån gång i framtiden, det vore välan underbart! Men det blir långt till barnbarnen, du som är van att ha gångavstånd.
Ha en underbar dag i solen!

2007-03-13 @ 10:53:26
URL: http://mammasbilder.blogg.se
Postat av: Anonym

Ja-a jag är däppt i däsan och annars ok..
Lars är febersjuk 38,6 nyss liggande.
Jag har nog öroninflammation också.
Men jag bara jobbar ändå..
Klarar ni er då från sjukdomarna++?

2007-03-13 @ 16:12:59
Postat av: Ninni

Näää min hand gör inte ont, bara lite öm om jag komer åt den..men blåmärket har spritt sig över hela handen...ha,ha!

På fredag åker vi till Sthl och kollar runt lite grann!

Kram

2007-03-13 @ 17:17:23
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anna

Mysigt ställe!! Du vet ju att jag längtar dit!!
Jag har inte tagit bort nån kommentar, måste blivit nåt fel?? Jag såg att du skrivit men den är borta..hur det kommit sig vet jag inte? Men jag såg den när du skrivit...*kram*...du skrev inget olämpligt..det gör du aldrig!

2007-03-13 @ 18:16:48
URL: http://thisisme-anna.blogspot.com
Postat av: Kaffebönan /Pialotta

Kommer inom och beundrar ditt hus på vackra Österlen :-)
Kram på dej från ett soligt men kylslaget blåsigt Skåne idag.

2007-03-14 @ 15:59:08
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Åsa

Tittar in och hoppas du har haft en bra dag!
Kram!

2007-03-14 @ 16:40:26
URL: http://havsbrus.wordpress.com
Postat av: pimpim11

Kikar in och önskar dig en trevlig vecka nu åkar jag bort dryga veckan. /pimpim

2007-03-15 @ 17:38:09
Postat av: Anonym

Tittar in & kollar att allt är ok? Vi får göra vårt bästa nu om Ninnis son ska flytta till Väsby?

2007-03-15 @ 19:03:32
Postat av: Anna

Men va fasiken namnet försvinner?

2007-03-15 @ 19:04:05
URL: http://thisisme-anna.blogspot.com
Postat av: Paula

Hej! Försökte kommentera tidigare inlägget med alla djuren. men det gick inget vidare...
provar här i stället! Vad jag ville säga var att jag gillar Skåune mer o mer när jag tittar på alla djurbilder på kossor, grisar och mårdar! Har nog aldrig sett en livslevande mård.
Jag förstår att ni längtar till sommar och semester, för visst är det en stor kontrast mot storstaden!
Fick ge upp min kockkarriär, fötterna klarade sig bra tack vare mina nya ortopediska skor, men ingen hade fixat nåt som hjälpte ryggen att klara arbetet...
Snart är det helg igen så du får ta igen dig lite. Och jag har snart bara en vecka kvar, räknar dagarna. snart räknar jag timmarna, haha
Kramiz

2007-03-15 @ 19:12:36
URL: http://paulaz.se
Postat av: Nilla

Gomorron Nilla...
Hur har du det??
Saknar ju dina inlägg här på bloggen.
Hoppas du mår bra och njuter av det underbara vädret. Nu är det som bäst att jobba på dagis, tänk vad skönt att kunna vara ute hela dagarna och njuta i solen.
Ha en jätteskön helg.
Kram från Nilla i Uppsala

2007-03-16 @ 07:32:46
URL: http://frutteline.blogg.se
Postat av: Anna

Vilken glädje, att ha ett sådant hus. Jag tänker på bröderna Lejonhjärta och Körsbärsdalen. O så Grim och Fjalar i stallet...Anna

2007-03-16 @ 09:02:08
URL: http://annaspytt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback