Middags- och boktips

Har tidigare fått förfrågan om receptet på svamppirogerna. Och nu äntligen kommer det.

svamppiroger


Till 4 portionspiroger:

2 plattor fryst smördeg
2-3 scharlottenlökar eller 1 liten silverlök
ca ½ liter fräst svamp (trattkantareller, blandsvamp eller färska champinjoner)
ca 2 msk smör
lite hackad bladpersilja
salt, peppar
1 ägg till pensling

Låt de frysta smördegsplattorna halvtina i rumsvärme ca 15 minuter, värm ugnen till 200 grader. Gör i ordning fyllningen under tiden:
Skala och finhacka löken. Hetta upp en stekpanna. Fräs först svampen utan fett några minuter, lägg sedan i en smörklick och den finhackade löken. Fräs det hela på rätt stark värme. Salta och peppra lätt. Rör ner lite persiljehack. Ställ blandningen åt sidan och låt den svalna.
Kavla ut smördegen lite och skär varje degplatta i två kvadrater. Kavla sedan lätt så att kvadraterna blir tunnare och lite större, fördela svampblandningen mitt på degbitarna. Pensla längs kanten med uppvispat ägg, vik ihop till trekantiga "paket" och tryck till runt om med en gaffel så att degen håller ihop längs kanterna.
Pensla pirogerna generöst med uppvispat ägg. Grädda dem mitt i ugnen i ca 25 min. Ät dem ljumma på en bädd av strimlade salladsblad. Droppa lite vinägersås eller bara några få droppar mild balsamvinäger över bladen. Servera direkt.

Själv tog jag några olika sorters sallad, tomat och mozarellaost. Ljuvligt gott!!!!

Receptet är hämtat från "Nya Annas mat" av Anna Bergenström, bilden är min egen.

**********************************************************************************************************************************
Och sen kommer det lite boktips ovanpå maten. Har tittat på "Efter tio" med Malou och blev nyfiken på några böcker som presenterats där. Jag måste absolut läsa dessa två:

"El Choco" av Markus Lutteman

el choco  jonas karlsson

27-årige Jonas Andersson från Kungälv hade i ett desperat försök att bli av med sina skulder erbjudit sig att göra en affärsresa till Bolivia. Han åkte fast på flygplatsen med nästan tre kilo kokain i väskorna och hamnade på det ökända fängelset El penal de San Pedro, 3 600 meter över havet i Bolivias huvudstad La Paz.
Jonas Anderssons första tid blev en kamp för livet. Men de kaotiska åren på San Pedro blev ironiskt nog också vändpunkten i hans liv. Det var här han slutade med droger, det var här han gifte sig och det var här han blev pappa för första gången.
El Choco är den fascinerande berättelsen om en svensk mans kamp för överlevnad i en galen och främmande miljö, om kärlek mot alla odds, och om ett land i uppror.
Markus Lutteman är nyhetsreporter på Svenska Dagbladet. El Choco är hans första bok.

"Varulvsvalsen" av Sigge Eklund

varulvsvalsen  sigge eklund

Rebecka har just firat sin sons tvåårsdag och börjat på sin drömutbildning när hon plötsligt och oväntat dras in i tungt drogmissbruk.

Hennes chockade anhöriga vädjar till henne att lägga in sig för avgiftning och söker desperat hjälp hos myndigheter och institutioner. Deras lägenhet förvandlas till en larmcentral, och de kastas mellan hopp och förtvivlan. När Rebecka ännu en gång sviker ett löfte brister det för dem och de inser att hela deras tillvaro är på väg att rasa samman.

Sigge Eklunds berättelse är en både spännande och starkt känslomässigt laddad roman om medberoende - om den varulvsvals som de anhöriga bjuds upp till och den smärtsamma insikt de till slut tvingas fram till.

***********************************************************************************************************************************
För övrigt så har jag läst ut en av mina bokrea-böcker "Elva minuter" av Paulo Coelho, den var mycket läsvärd.

Nu har jag börjat på en bok som heter: "Allt för min syster" av Jodi Picoult

Trettonåriga Anna Fitzgerald har alltid funnits där för sin syster Kate - bokstavligt talat. För Anna är en så kallad designer baby, en perfekt genetisk matchning till systern, som lider av en ovanlig typ av leukemi. Hon var bara några minuter gammal när hon första gången donerade friskt blod till sin syster. Det är kanske inte så konstigt att Anna hela livet känt sig som en reservdel till Kate.
Men nu har Anna fått nog. Kate har blivit sämre och om inte Anna donerar sin ena njure till hene kommer Kate att dö. Trots att Anna älskar sin syster vill hon inte längre att besluten ska fattas över hennes huvud. Hon uppsöker en advokat och stämmer sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp...

********************************************************************************************************************************************
Och apropå donationer, så har det varigt en av frågorna som Malou har ställt vid champagnelunchen (på "Efter tio"). Och jag blir förvånad över att så få av deltagarna inte har bestämt sig för om dom vill donera sina organ eller ej, efter sin död. De flesta har ingen aning om att man kan fylla i ett papper om det, eller gå in på nätet. Och har heller inte sett och läst kampanjerna om detta.

Donationsrådet
Klicka på länken ovan om du vill veta mer om donationer och hur man anmäler sig. Jag och min man gjorde det för flera år sedan, för oss är det en självklarhet.

**********************************************************************************************************************************************
Det blev flera inlägg i ett, i kväll. Men det bara poppade upp det ena efter det andra. Så kan det bli ibland. Men nu sätter jag nog stopp i alla fall.

Ha en riktigt trevlig fredagskväll ♥

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Ninni

Jag är donator och har varit så i många år!
För mig känns det helt rätt!

Om du har lust så kanske vi ses i morgon...ha en skön fredagskväll!

pirogerna verkade görmumsiga..kramen

Postat av: Anna

Hallå jag har ej fått något mail...du har fel adress...måste ha?

2007-03-23 @ 23:10:13
URL: http://thisisme-anna.blogspot.com
Postat av: Milla

Mmmmmm de pirogerna såg mumsiga ut!!!!
KRAM!

2007-03-23 @ 23:21:32
URL: http://elmida.se
Postat av: Junitjej

Pirogerna ser väldigt goda ut!! Tack för receptet!

2007-03-23 @ 23:32:19
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: åsa

Jag är oxå donator och har varit massor av år!
Jag tycker att det borde vara en skyldighet att donera om man själv är villig att ta emot organ!

Pirogerna ska jag göra en dag......såg fantastiskt gott ut!

Ha en skön dag!
Solen strålar från en klarblå himmel redan idag och jag har börjat fixa med blommor!
Kramen på dig!

2007-03-24 @ 08:08:47
URL: http://havsbrus.wordpress.com
Postat av: Eva

Verkligen mumsiga ser dom ut pirogerna!
Får jag nog ta och prova på att göra när lusten faller på :)

Jag ska läsa mer i din blogg, kika runt längre tillbaks bland dina inlägg, innan jag hade hittat hit *tänker på det du skrev till mej*

Kramen från Eva

2007-03-24 @ 11:53:16
URL: http://ehfwa.blogg.se
Postat av: Kaffebönan /Pialotta

Jonas Andersson såg jag oxså, han var på Stinas program oxså i lördags.
Verkligt otäck historia han bar på..
Boken ska jag oxså stoppa i bokhyllan o läsa när tid finns.
Kul med bloggträff.. har inte varit på någon ännu.
Åsa bor närmast. så det blir välan hos henne jag hamnar i sommar :-)
Ha de gott fin helg

2007-03-24 @ 18:00:27
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Moi

Pirogerna ser jättegoda ut. Jag sparar ner receptet bland mina favoriter, så har jag det till hands vid tillfälle. Det blir nog piroger kommande helg.

2007-03-24 @ 18:05:22
URL: http://buzfamily.blogspot.com
Postat av: Pia (Pimli)

Det ser GOTT ut! Såg din kommentar i Paulas blogg och måste förståss gå hit och kika på receptet. Och: jag har både smördegsplattor och svamp i frysen. Så i morgon ska det bli sån mat!

Man tackar!

/Pia

2007-03-24 @ 19:52:34
URL: http://pimli.se
Postat av: Malena

Tck snälla för att du delade med dig av receptet.
Ha en bra kväll.
MVH Malena

2007-03-25 @ 18:34:29
URL: http://malenasplace.blogg.se
Postat av: Carina

Pirog-rätten såg fantastiskt gott ut! Ska testa receptet!

2007-03-28 @ 20:53:13
URL: http://inha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback