En sommar på Österlen.

kullentorp2
Det här är en äkta skånelänga från 1700-talet. Vi hyrde den av en bonde
under några år. Det fanns el, men annars var det väldigt omodernt. Vi
hade brunn ute på gården där vi hinkade upp vatten. När vi skulle duscha
så värmde vi vatten och hällde i en vattenkanna. Vi stod ute på gården och
duschade varandra med den.
Det var slitigt att komma i ordning efter vintern. Vi åkte alltid ner en vecka i
slutet på Maj och städade ut råttorna och spindlarna.
kullentorp1
Sommaren som jag ska berätta om började just med städveckan i Maj.
När vi öppnade dörren till förråden och dasset, som var i anslutning till
själva huset. Närmare bestämmt i ena gaveln. Så möttes vi av en
förskräcklig stank. Det var avföring,kiss, döda fladdermöss, diverse delar
från döda harar mm.
Och vi fattade ingenting. Var i helskotta kom detta i från?
Det var bara att sätta igång med städningen. Korsdrag från alla håll och
kanter. Efter en resa på ca 7-8 timmar var ju inte det här vad vi hade hoppats
på. Trots stanken så var man ju tvungen att besöka dasset så småningom.
Och när jag sitter där i godan ro så hör jag hur det prasslar inne i väggen.
Kjelle hämtade kofoten och bröt bort några bräder från utsidan av gaveln.
m?rd1
Och där tittar dom ut!!!  Herr & Fru MÅRD!!!!!
m?rd2
Jajamensan, dom hade byggt bo mellan inner och ytterväggen på vår gavel.
Och det som prasslade så förskräckligt när man satt på dasset det var ju
ungarna som låg i boet. Vi kunde inte begripa hur dom kommit dit. Men på
natten förstod vi, för då var det ett himla springande ovanför oss på
vindstaket. Men tack och lov så tröttnade dom på oss och flyttade där ifrån.
f?ren2
Ibland så lånade vi får och lamm av bonden. Det var lite roligt. Hade dom
bara mat och vatten så höll dom sig på plats. Men om vi var på stranden
för länge så tog dom sig ut. Gräset är ju som bekant grönare på andra sidan
staketet. Men det var bara att ta fram fodersäcken så var dom på plats igen.
 
oskar&f?ren
På vår baksida.
joy&f?ren
Joy är lite nyfiken på dem.
carolina1(2)
En dag så kommer det en liten minigris spatserande uppför vår väg.
Senare fick jag höra att det var grisen Carolina. Och hon brukade gå ut på
promenad för sig själv.
carolina2
Jag sa till henne att hon skulle gå hem, och hon vände snällt och gick sin
väg.
rosa1
Här har vi Rosa (eller vad hon heter) Helt plötsligt så står det en stor ko
utanför fönstret. Och jag kan tala om att dom är ganska stora när dom
kommer nära. Vi sprang snabbt in allihop och ringde till bonden. Det
kom tre stycken karlar och föste in henne i kohagen igen. Sen inspekterade
de hagen. Men det fanns inget hål någonstans, så det var ett mysterium
hur hon kunde ta sig ut ur hagen.
rosa2
Men visst är hon söt. Och mina blommor tyckte hon om.
rosas kompisar
Här är hagen med Rosas kompisar.

Ja det var en händelserik sommar vill jag lova.

havet
Och mellan alla besök av diverse djur så såg det ut så här. Och nu är det
inte långt kvar, för i dag har det varit riktigt vårväder. Härligt!

Ha en trevlig Melodifestivalkväll eller vad ni nu ska ha för er. Må bäste man eller kvinna vinna, dvs Ola Salo, Andreas Johnson eller Sarah Dawn Finer. Men det är ju vad jag tycker.

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Anna

Faan att man flytta från skåne..*snyft* drömmer mig bort till "mitt" atälle...älskar skåne! Som jag brukar säga..måtte vart en skåning i tidigare liv?
Har träffat en från svedala , som jag pratar lite med men vi har inte träffats ännu..vi får väl se ;)) Kram på dig!

Postat av: Carina

Jag önskar dig också en trevlig kväll med schlager och allt. Jag ska oxå kika på melodifestivalen. Ska bli spännande och se vem som får representera Sverige i den stora Eurovision i maj.

2007-03-10 @ 19:55:45
URL: http://inha.blogg.se
Postat av: Pialill

Härliga bilder.
Och så mysigt med alla djuren runtomkring. Mårdar på dasset, grisar och kossor och..får..och allt. Där skulle jag trivas, djurvän som jag är.
Tyckte/tycker som du angående Melodifestivalen..och The Ark vann. Bästa låten och Ola Salo är ju så söt..när han viftar med sina kolsvarta lösögonfransar. ;-)Han må vara lite udda och har gjort en del knäppa uttalanden, men jag gillar honom iallafall.
Kram och fortsatt trevlig kväll.

2007-03-10 @ 22:45:06
URL: http://www.pialill.se/piablogg/
Postat av: Eva

Men så roligt och spännande att få läsa om alla djuren! vad läskigt med den där prassliga mårdfamiljen i dassväggen *fniss*

Nattikramen

2007-03-11 @ 00:46:38
URL: http://mormorsrutan.blogg.se
Postat av: Åsa

Åhhhhhh,så idylliska bilder! Man blir helt varm i kroppen av att se på dom!
Förstår att du längtar.............ni får ju flytta ner här vetja! ;)
Kramen på dig och hoppas du hämtat dig från allt!

2007-03-11 @ 09:17:38
URL: http://havsbrus.wordpress.com
Postat av: Junitjej

Fina sommarbilder!! Men det lät läskigt med ett mårdpar innanför brädorna på huset. Fladdermöss lät heller inte så trevligt!

2007-03-11 @ 11:40:51
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Ninni

Tack för den resan...vilka söta oinbjudna gäster ni hade!

Hjälp va rädd jag hade blivit om jag sett en ko i trädgården,jag är livrädd för kossor, ha,ha!

Ha en skön dag, kram

2007-03-11 @ 12:26:05
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Gunvor

Men ohh vilka ljuvliga bilder. Jag som älskar djur av alla sorter. Fast inte vill man ha dom innanför väggarna som ni hade. Och vilket härligt ställe att vara på. Förstår verkligen att ni längtar dit! Jag har aldrig varit i Skåne. Jo, vi har varit till Malmö, faktiskt. Men Österlen låter så idylliskt, och är väl så också.
Ja vi var ut och dansade som vanligt o missade festen på TV. men jag ska strax titta på reprisen.
Ha så gott idag!

2007-03-11 @ 12:35:17
URL: http://mammasbilder.blogg.se
Postat av: Moi

Låter omodernt men hemtrevligt.
Mårdarna vill man ju inte ha som hyresgäster direkt. Inte grävlingar heller för den delen.

2007-03-11 @ 15:01:56
URL: http://buzfamily.blogspot.com
Postat av: Zassi

Åååh vilka HÄRLIGA bilder du bjuder på !!
Nu blir jag riktigt sugen på sommar!
Och vilka "hyresgäster" =)
Vad mysigt med djuren - kul att ni fick låna får av grannen :) Det är klart så länge dom får mat och vatten klarar dom väl sig själva, såvida dom inte ska klippas förståss.
Och visst är kossor stora =)
Två veckor kvar till sommartiden börjar....//Z

2007-03-12 @ 08:33:35
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Paula

Jag gillar Skåne mer o mer ju fler bilder jag tittar på! Kossor, minigrisar och mårdar! Kan väl inte bli kuligare... Jag som inbillar mig att det är platt o tråkigt i Skåne....ojoj så fel jag har!

2007-03-15 @ 19:08:13
URL: http://paulaz.se
Postat av: Paula

Jag gillar Skåne mer o mer ju fler bilder jag tittar på! Kossor, minigrisar och mårdar! Kan väl inte bli kuligare... Jag som inbillar mig att det är platt o tråkigt i Skåne....ojoj så fel jag har!

2007-03-15 @ 19:09:07
URL: http://paulaz.se
Postat av: Paula

Jag gillar Skåne mer o mer ju fler bilder jag tittar på! Kossor, minigrisar och mårdar! Kan väl inte bli kuligare... Jag som inbillar mig att det är platt o tråkigt i Skåne....ojoj så fel jag har!

2007-03-15 @ 19:10:34
URL: http://paulaz.se
Postat av: Paula

Flåt flåt det var inte meningen, jag är så attans otålig av mig, nu fick du trippelt upp, haha

2007-03-15 @ 19:17:08
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback