Som Nalle Puh säger............

MED HÄLSNINGAR FRÅN NALLE PUH OCH NASSE

Vi har klarat oss ganska bra från stormen. Men nog blåste det rejält i söndags kväll när vi skulle gå och lägga oss. Men jag vaknade i sängen och huset stod kvar. Inga omkullblåsta träd heller. Men jag tycker synd om alla som drabbats.
Och min kropp tycker inte om blåsten. Ont, det gör ont, det gör ont..................
I går kväll var jag på en jättebra föreläsning om: Språkutvecklande arbetssätt i förskolan. "Att få en syl i vädret" med Veli Tuomela. Jag fick mycket att tänka på. Jag tänkte delge er lite av mina anteckningar. Jag vet ju att fler av er som läser min blogg jobbar med barn.
Fem frågor att ställa till sig själv/arbetslaget:
1. Hur mycket pratar barnen och de vuxna med varandra på min avdelning?
2. Vilka nya upplevelser ger vi tillbarnen?
3. Hur rikt språkbruk har jag? (börja lyssna på varandra)
4. Vilken språknivå har jag?
5. Hur begriplig är jag?
Man måste skilja på språkutveckling och talutveckling!
Fånga språkutvecklingen vid rutinsituationer.
Bygga in en språkutvecklande profil i varje rutinsituation, aktivitet!
Språkutrymme= frukosten, handtvätten, påklädning, inne/utelek, samling, lunch mm mm.
Språkligt inflöde: Lyssna och (läsa)
Språkligt utflöde: Tala och (skriva)
Det finns inga genvägar. Man måste tala för att lära sig tala!
Dämpa de pratglada barnen. De pratar på bekostnad av de mindre pratglada barnen.
När man arbetar i förskolan måste man prata mycket med barnen. (Vissa barn har föräldrar som inte pratar med dem hemma, tex. vid matsituationer, blöjbyte, läggdags, påklädning mm)
Bli medveten om hur man pratar med barnen. - Åt barnen, Till barnen, Med barnen.
Tänka på: Vilket sätt vi pratar med barnen på. Vi styr och ställer, bestämmer hur länge barnen får prata, vad de ska prata om, vem som ska prata.
Ju färre barn / vuxen, ju fler får komma till tals. Försöka att arbeta mer i smågrupper så man hinner prata med barnen. Inte ta in hela avdelningen i hallen efter utevistelsen tex
Ge barnen Upplevelser Klä barns tankar och handlingar i ord.
Rikt språkbruk = Handfat, tvättställ, varm / kallvattenkran, tvålpump etc. Hur många säger till barnen "gå och tvätta händerna i handfatet, vrid på kranen , och ta lite tvål från tvålpumpen!!!!!! Nej, "tvätta händerna" säger nog de flesta av oss.
Ett annat exempel: Ta upp den och släng den där!!!!! Ta upp smörgåsen från golvet och släng den i papperskorgen vid diskbänken!!!!
Vi har för enkelt språkbruk, ge barnen utmaningar.
Förskolepersonal kan hindra barns språkutveckling, om man pratar för enkelt med barnen!!!!!
"Se till att vardagen blir språklig. Tillräckligt med inflöde och utflöde."
Ja det var en liten del av en jättebra föreläsning. Har ni möjlighet att lyssna på Veli Tuomela så gör det.

Nyttiga rader att läsa!
Ha det bra och ta vara på dig!
Kram!
Det här läste jag en hel del om förra våren i sv A. Ja, det är ett intressant ämne att diskutera. Ha det. Anna
Ja det va väldigt intressant. man ska nog tänka på hur man pratar med barnen.puss och kram
Intressant kan jag tro på den förläsningen o den där Nalle phu han är då för kloker o söter. Visst får man ont, mycket mer av den här blåsten.. ikväll (peppar peppar ta i trä) blåser det inte alls här, men morgondagen vet vi inget om..
Kram på dej
Intressant inlägg.
Jag läste någonstans att om du köper något för en krona idag och säljer det för två kronor imorgon och sen köper något för två kronor imorgon och säljer det för fyra kronor i övermorgon...and so on... så tar det bara tjugoen dagar innan du har en miljon. :) Det lät ju inte så svårt att bli miljonär trots allt.
Tack söta du för det...vi har jobbat en hel del med språkutveckling och tänker så fortsätta med under våren.
Det här var toppenmaterial att ta med till planeringsdagen på fredag..TACK!!!
/Kram
Vilken bra föreläsning!
Bra att få sig en tankeställare. Nu jobbar jag inte med barn, men jag har ju 2 bonusar varannan vecka - så visst behöver man lite kurs ibland :)
Ha en bra dag! //kram
Ha en skön dag! Vi har vackert väder idag. Sol o 6 minus imorse..
Kan man få va med på ett hörn fast man inte jobbar med barn ;))
Skulle behöva en språkkurs själv..he he..
Hoppas du mår lite bättre? *kram*..
Heej! Ett av mina barnbarn, sjuåriga Paulina är väldigt sen i sitt språk. Framför allt har hon uttalsproblem med r och s. Så hade min dotter också, men hon fick hjälp redan i förskolan. Paulina går ju i "riktiga" skolan men jag tycker inte hennes tal utvecklas! Få se hur länge det dröjer innan dom uppmärksammar det i skolan så hon får extra träning?
Jag har svårt att förstå henne ibland...
Nu har det börjat snöa här igen, typiskt när mannen ska hem från Stockholm! Kram
Det var intressant att få ta del av din föreläsning
jag ska verkligen ta till mig det./pimpim
Jag är rätt ny på det här bloggområdet, men jag hittade till dig från "Annas innersta" bloggen.
Den du var på låter som en mycket bra språkföreläsning. Vet du om det kan komma fler ? Ska nu läsa en stund till i din blogg.
Jag är rätt ny på det här bloggområdet, men jag hittade till dig från "Annas innersta" bloggen.
Den du var på låter som en mycket bra språkföreläsning. Vet du om det kan komma fler ? Ska nu läsa en stund till i din blogg. Jag tog till mig dina ord och ska tänka på det här hemma också.