Peppar, peppar

Mera vitpeppar. Än så länge står jag på benen. Men i morse mådde jag så illa så jag tog med mig en kräkpåse i bilen. Och det första jag fick höra när jag kom till jobbet var att mitt andra inskolningsbarn med familj också hade drabbats. Urk! Nu är det dubbel risk att jag får det. Men sen gick jag ut med barnen och det kändes bättre. Har tagit två doser vitpepparkorn i dag. Fortsätt gärna att hålla tummarna för mig.

106620-279

Så här kan det se ut när voffsingarna äter. Havanna den lilla ljusa, äter långsammast. Och då står de andra runt omkring henne och väntar i fall att det blir något kvar. Men hon morrar och äter samtidigt och lämnar ingenting åt de andra.

"Lite tänkvärt" bjuder jag på i dag:

En burk och kaffe.

När saker och ting i Ditt liv nästan har blivit för mycket för dig att hantera, när dygnets 24 timmar inte känns nog, kom ihåg majonäsburken och två koppar kaffe:

En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig. När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar.

Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna samtyckte till att den var det.

Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt. Småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna.

Återigen frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det. Därefter lyfte professorn upp en ask med sand ch hällde sanden i burken. Naturligtvis fyllde sanden upp resten av tomrummen.

Han frågade ännu en gång om burken var full. Studenterna svarade med ett enhälligt "ja".

Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen.

Studenterna skrattade.

"Nu", sa professorn medan skratten klingade ut, vill jag att ni påminns om att den här burken representerar ert liv. Golfbollarna representerar de viktiga sakerna. Familj, barn, hälsa och annat som ligger passionerat i ert hjärta. Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv.

Småstenarna representerar andra saker som betyder något, som ett hem, jobb och bil. Sanden representerar allt annat - småsakerna.

Om ni lägger sanden i burken först,  fortsatte professorn, går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenarna. Samma sak är det med livet.Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig.

Så...var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet. Umgås med dina barn. Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till åt det som gör dig passionerad. Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt. Ta hand om "golfbollarna" först - sakerna som verkligen betyder något. Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand.

En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar.

Professorn log. "Jag är glad att du frågar. Kaffet finns med för att visa er: att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän."

Trevlig kväll

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: pimpim11

trevlig läsning här hos dig.
ha en trevlig kväll. /pimpim

Postat av: Ninni

Den storyn är så bra!!

SKa dela med mig av min kurs...mycket bra..nu har vi läxa tills nästa gång! Vi ska träffas en gång i månaden sammanlagt fyra gånger!
/Kramen

2007-01-24 @ 19:52:23
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Nilla

Håller mina tummar för att du slipper kräksjukan...finns ju inget värre. Än så länge verkar vi ha klarat oss på min förskola, men vips så är den här också. Jag är rustad med vitpeppar kan jag säga. Har alltid en påse på min avdelning.
Kram från nilla i Uppsala

2007-01-24 @ 19:56:35
URL: http://frutteline.blogg.se
Postat av: Kaffebönan

Ja du har så rätt så Nilla.. kaffe är toppen liksom vännerna både här o där..
Goa vovvsingar du har, men det måste va ett himla jobb med så många.. har du dagmatte då?
Trevligt att läsa din blogg.
Kramkram

2007-01-24 @ 19:57:07
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Anna

Ja, det där var ju tänkvärt och särskilt det med kaffet å vännen...DU, du har inte tänkt på att din stackars mage kan må taskigt av all vitpeppar...fniss.. Ha de bra. Anna

2007-01-24 @ 19:58:44
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Åsa

Vad trevlig läsning! Tänkvärt!!
Hoppas du står på benen och inte faller i kräksjuka!
Kram och natti!

2007-01-24 @ 20:26:40
URL: http://solsickan.blogg.se
Postat av: Paula

Den historien skrev min dotter i sin blogg för inte så länge sedan! Ett under att du fortfarande står på benen, måste vara pepparn!
Njae, är nog rädd för att dottern planerar att ta hem sin juvel, han ska nog ställas ut i vår. Dessutom kommer jag att åka på FK:s utredning, suck, o då blir det svårt för gubben att ha med sig tre jyckar i bilen hela dagarna! Så vi tar en vecka i taget helt enkelt, men han är så goooo!
Har kollat konståkning hela kvällen igår o idag, gillar det, o har följt det på teve sen jag var liten tjej. Men nu blir det regionala o sedan bädden! Natti

2007-01-24 @ 22:15:26
URL: http://paulaz.se
Postat av: Pialill

Vitpeppar är bra.
Eller några droppar Vademecum i ett halvt glas vatten några gånger per dag. Tar visst död på magbacillerna. Har inte testat det. Läste om det efter jag fått sjukan. *suck* Frisk nu iallafall.
Trevlig läsning här..
Go´kväll.

2007-01-24 @ 22:23:46
URL: http://www.pialill.se/piablogg/
Postat av: Eva

Håller mina tummar för att du fortsätter stå emot vinterkräksjukan!!!

Ett riktigt sötisgäng på bilden!
Såna luringar som tror att dom ska ha en chans att komma åt Havannas käk *fniss*

2007-01-24 @ 23:49:58
URL: http://www.mormorsrutan.blogg.se
Postat av: Eva Ö-H

Den storyn var mycket bra. Måste jag skriva ut...
Det ÄR viktigt att se "golfbollarna" varje dag...
Kram Eva

2007-01-25 @ 12:13:20
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: carina

svar på ditt inlägg på min blogg:
Jag har dock inte läst så många böcker av nora roberts, men min uppfattning är än så länge att hon skriver bra böcker. jag rekommenderar "vid avgrundens rand", så pröva den om du vill läsa nora's böcker igen. jag ska läsa dem du skrev.

2007-01-25 @ 12:51:35
URL: http://inha.blogg.se
Postat av: Zassi

Du det var kloka ord :)

Vitpeppar brukar funka faktiskt - men jag håller tummen för att du inte ska få k...sjukan. Om man inte uttalar det brukar det oxå gå bra ;)

2007-01-25 @ 14:13:19
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Gunvor

Gulliga vovvar o tänkvärd läsning. Må du klara dej från denna sjuka. Det värsta jag vet är magsjuka. HATAR att kräkas!!!Här uppe är det kallt må du tro.22- hade vi i morse. För kallt för sparkturer också!
Håller tummarna för dej.

2007-01-25 @ 17:16:34
URL: http://mammasbilder.blogg.se
Postat av: Åsa

ha en skön kväll!
Kram på dig!

2007-01-25 @ 18:37:53
URL: http://solsickan.blogg.se
Postat av: Ninni

Undrar så om du klarat dig...hoppas, hoppas verkligen det!
/Kram

2007-01-25 @ 18:56:35
URL: http://ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback