Utflykt till Uppsala

St:Eriks torg

St:Eriks Torg i Uppsala, längst ner skymtar man Saluhallen. Och där inne finns Ingelsta Kalkon. Vi köpte massor med godsaker. Rökt kalkon, bacon, leverpastej, korvar, fyllda kalkonjärpar, lasagne, kalkonfärs och Österlensenap. Som jag har längtat efter detta. Det finns ju inte på konsum eller Ica precis.

Det fanns mycket annat smått och gott också. Vi köpte goda wienerbröd och kakor också. Sen gick vi tillbaka till bilen med allt vi handlat.

Uppsala domkyrka

Passerade Uppsala Domkyrka på vägen.

Heliga Trefaldighetskyrkan

Och Heliga Trefaldighetskyrkan. Det var bröllop där inne.

Konstverk

Konst i en trädgård bredvid kyrkan.

Fika

Fika ute bland höstlöven, Wienerbröden var jättegoda. Mums!

Ek

Nu börjar löven få vackra färger.

Carolina Rediviva

Carolina Rediviva, Uppsala universitetsbibliotek.

Coop

Och sen blev det ett besök på Coop Forum i Uppsala. Spännande att handla i en affär där man aldrig varit förut. Men vi hittade allt vi skulle ha.

Ikea

Och sist Ikea. Hittade en nackkudde till min fina schäslong (som jag tjatar om jämt), nya påslakan, besticklåda till köket och en förvaringsbox till alla mina papper som ligger och skräpar på köksbänken.

Sen åkte vi hem. Nöjda och belåtna med dagen. Visst ja, jag hittade ett fint garn på Coop. Nu ska här stickas. Fingrarna har domnat bort helt och hållet redan. Men ÅHHHHH så roligt det är!!!!

Middagen bestod av klyftpotatis, tsatsiki, kalkonjärpar (fyllda med fetaost och inlindade i kalkonbacon) SÅÅÅÅÅÅÅ gudomligt gott. Och till detta ett glas rött. Mmmmm

Nu blir det tv och stickning resten av kvällen. Få se hur det går att sticka efter några glas vin hi hi...

Förresten hörde och såg Roxette på tv nyss, kul att se dom tillsammans igen. Och nu en fantastisk tjej , Sarah Dawn Finer, sjunger gudomligt.

Ha en fortsatt trevlig lördagkväll......

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Anna

Jag har hyrt ett hus i skåne-alldeles bredvid Ingelsta kalkon..det va dom som ägde huset oxå..hade en massa strutsar där..ha det gött ;)

Postat av: Ninni

Vilken härlig dag...va mycket gott ni köpte...och ett besök på IKEA, mysigt!
Middagen lät jättegod, fetaost är såå gott!

Ha en skön dag idag, kram

2006-10-15 @ 12:17:55
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anonym

Oj va mycket du hunnit med under veckan! Och svamp i massor! På Öland såg jag mest svamp som jag inte alls kände igen (kände inte igen träden, buskarna eller blommorna heller, haha) men däremot kände jag igen stolt fjällskivling! Hittade två stora fina exemplar, mitt livs första, för vi har inga här i Dalarne...
Ni hörde motorbruset ute i skogen, vet du va knäppt, vår stuga på Öland låg 200 m från havet, o när vi satt på kvällarna på altanen (dit vi rökare förvisas...) så tyckte jag havets brusande bakom oss lät nästan som ljudet på motorvägen! Och vi som inte ens har motorvägar här! Visst är det härligt att handla läckerheter, vi kom hem med fårkorvar, getost, leverpastej och ägg (!)
Ha nu en skön vecka "take it easy" så kroppen orkar hänga med! Kram

2006-10-15 @ 18:14:48
URL: http://paulaz.se
Postat av: Pia lotta

Jo du man hinner med mycket om man är på gående fot tidigt minsann.. Vi var oxså på Ikea igår, men det var Älmhults.
Sticka kan man säkert med ett par glas inunder västen, går kanske fortare då med pinnarna..
uppsala i den kyrkan har jag faktiskt oxså spatserat för några år sen. Kul att komma till lite andra trakter än sina egna..
Ingelsta kalkon.. hmmmm ligger det ett där oxså?
Trodde bara det fanns i Skåne.
Kram o en bra dag till dej

2006-10-16 @ 12:06:30
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Ninni

Antar att du också har slutat för dagen...vad ska du hitta på då??
Just nu färgar jag mitt hår...mitt gråa började titta fram..usch!!

2006-10-16 @ 16:24:06
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Nilla

Ninni: Du det skulle jag också behöva göra. Det är likadant här, det grå börjar titta fram alltså. Annars så blir det nog soffan för min del. Ska upp tidigt i morgon.

2006-10-16 @ 17:19:32
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Vad mysigt med fika ute!

2006-10-17 @ 22:22:20
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback