Kurs i dag

Skogen

Har varit på kurs i dag. Ute i skogen. "Växter och djur". 

Vi började med kaffe och smörgås vid elden. Sen blev vi indelade i olika grupper och började vår långa vandring. Vi fick låna svampkorgar i fall vi skulle hitta något. Och det gjorde vi ju. En och annan Kantarell, en hel del Trattisar och några Svarta Trumpetsvapar.

Svart Trumpetsvamp

MUMS!!!!!!!!

Efter ett par kilometers vandring så fick vi göra en övning. Vi blev utplacerade på olika ställen i skogen. Det var knappt att man kunde se sin granne. Där fick vi sitta i 30 minuter och filosofera. Lyssna och titta på skogen. Tyvärr så hördes motorvägens brus, det var morgontrafiken. Men bortsett från det så var det en härlig stund. Alldeles själv med skogen. Man kunde höra bladen falla till marken. Sen samlade vi ihop oss och forsatte vandringen. Väl framme så fick vi olika uppgifter att jobba med. Sen var det lunch, medhavd matsäck. Efteråt lite svampplockning och sen fortsatte vi turen till ett grävlinggryt. Fantastiskt att få se ett sånt. Och när man visste att dom låg och sov där under oss. Det var mäktigt.

Vandringen fortsatte igen, men vi var några svampentusiaster som uppslukades av markens alla härligheter. Och när vi sen tittade upp så var resten av gruppen försvunnen. Och där stog vi, inte ett ljud hörde vi, inte ens motorvägen, vi hade inte den blekaste aning om vart vi skulle gå. Men efter lite diskuterande så enades vi om åt vilket håll vi skulle gå. Och efter ett tag så hörde vi kursledarens koskälla. Innan vi gav oss iväg så skämtade hon om att det var fredagen den 13 och hon var orolig att hon skulle tappa bort oss i skogen. Men koskällan var bra, hördes lång väg. Så vi kom alla välbehållna tillbaka.

Men nu kan jag tala om att jag är trött och har ont i hela kroppen. Så nu ska jag vräka omkull mig i soffan och titta på Idol. Men jag har i alla fall haft en jättetrevlig dag. Bra kurs och upplägg, och skönt att göra något utan barnen för en gångs skull.

Ha en skön fredagkväll.

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Pia lotta

Ha de så skönt Nilla och nu är Idol slut för denna vecka.. Markus var riktigt bra, han gillar jag. En ödmjuk fin kille med båda fötterna...
Ut i skogen ska vi gå... en gammal slagdänga från 19 hundra frös ihjäl..
kram o en fin helg

Postat av: Åsa

vad mysigt det låter......
Ha en skööön helg!
Kram på dig Nilla!

2006-10-14 @ 07:51:55
URL: http://solsickan.blogg.se
Postat av: Ninni

För länge sen var jag på en liknande kurs...det var jättehärligt.
Jag går alldeles för lite i skogen, det blir nästan bara med barnen!

Ha en skön lördag, kram

2006-10-14 @ 10:10:41
URL: http://ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback