Sommaren är kort, det mesta regnar bort.


Nu har alla blommorna på Kaprifolen ramlat av. Tråkigt.

Och Pelargonerna som inte har skydd av taket har också regnat sönder.

Fy t...n vilket regn och ruskväder det har varit. Ja rusk är det fortfarande, även om regnet har stannat upp. Solen har försökt tränga igenom ett par gånger, men det är ett riktigt tjockt och grått molntäcke i dag.

Mössa, halsduk, tjocktröja, raggsockor och vantar hade inte suttit i vägen när jag var ute med hundarna. Men nu hade jag tyvärr inte klätt mig så ordentligt, så jag var helt genomfrusen när jag kom in. Och då var jag inte ute speciellt länge, kan jag tala om.

Resten av dagen har tillbringats framför tv:n (har fortfarande en hel del inspelade program att beta av) och datorn. Men nu ska det bli en kopp kaffe och sen ska jag sätta mig och läsa. Boken för dagen är: Hon som tittade in. Av Karin Wahlberg. Har tidigare läst Sista jouren av samma författare. Deckare är bra om man har mycket tankar som irrar runt i huvudknoppen. Man kommer oftast in i boken på, om inte första så åtminstonde andra sidan. Och sen är man fast.

Jag har även under våren läst: Skumtimmen, och Nattfåk av Johan Theorin. Mycket spännande. Dock tycker jag Skumtimmen var bäst.

En annan svensk deckarförfattare som jag gillar är Mari Jungstedt. Jag har läst flera av hennes böcker, den sista heter Den inre kretsen.

Jag har inte bara läst deckare, men det är som sagt lättare att komma igång med en sån bok. En av de böcker jag har läst är Saffrans-köket av Yasmin Crowther. Så här står det på baksidan av boken:

"Maryam är uppvuxen i de bergiga gränstrakterna mellan Iran och Afghanistan, men har bott i London i många år. Hon är gift med en engelsman och har en dotter, Sara. En dag händer det Sara något dramatiskt, något som får tragiska konsekvenser och som Maryam delvis är skyldig till. I den pressade situation som uppstår ger Maryam efter för en önskan att fly från alltihop. Hon reser hem. Hem till det land där hon som ung var tvungen att dölja ansiktet bakom en slöja, strida med sin far för att inte bli bortgift mot sin vilja, där hon inte tilläts vara vän med pojken hon älskade, och inte fick studera.
Hemma i England försöker Sara genom foton och fragmentariska stycken av poesi få ihop bitarna av moderns förflutna. Vad är det för hemlighet Maryam bär på? Vad är det som gjort att hon aldrig helt acklimatiserat sig i England, aldrig kommit sin make eller dotter riktigt nära?
"

Jobbvecka är det också. Måndag och tisdag natt. Ledig några dagar, sen lördag, söndag och måndag natt. Och sen då, jo SEMESTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Follow ~Nillasdagar~

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: soffie

Tack för bra boktips en del har jag läst av dem du tipsa om,

jisses det är redan midsommar på fredag vart tar tiden vägen tro?

ha det gött nu å hoppas vädret blir bättre

Postat av: Anonym

Jag har läst om gamla svenska 50-talsdeckare - härlig sommarläsning! Och så har jag börjat på Shantaram, som är jättebra så här långt!

2009-06-16 @ 21:56:21
Postat av: Pialotta

Jo du facebook kan va bra för där har jag hittat en hel del av mina släktingar.

Fotona.. ja de kan väl vara där.. inget jag bryr mig om att ladda upp för mycket och så kan man ställa in där så inte hela världen ser sidan, utan bara de man vill..

Midsommar på fredag.. tjo vad det går undan.. kallt som bara den.. jag fryser oxså.. vindarna..ja du vi får se vad det blir av detta;-) Trevlig Midsommar på dig för den kommer fast vädret är lite si och så.

Kram

2009-06-17 @ 00:38:30
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Så fina bilder!!

2009-06-17 @ 06:47:05
URL: http://junitjejen.se
Postat av: vivan

Samtliga författare som du nämner...har jag läst och gillat!

Dock inte boken om Maryam som låter intressant!

önskar dig en trevlig midsommar!

Kramen!

2009-06-17 @ 23:15:57
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Pialotta

nej, nej Nilla inte är jag på Facebook hela tiden.. är du redig eller;-)

Det har varit en hel del med min mamma i dagarna.. så du vet fötterna trampar/pedalar dit ofta. Får se hur det blir idag.. men efter helgen är det jag som börjar på en utredning.. hon sa faktiskt det själv i går.. det där har jag väntat på.. Herre min ge jag är ju som ett gelehallon där och när jag cyklar därifrån. Avkopplande med sticket och lite bloggande..

Klart jag ska blogga.. det där tar alltid överhand ser du..

Nu väntar ugnen på mig.. Midsommartårtan ska förberedas;-) Kramar o trevlig Midsommar Nilla lilla som man inte kan... killa;-)

2009-06-18 @ 09:05:13
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Paula

Hej! Det var evigheter sen jag läste en deckare, ska nog ta o göra det i sommar! Tänkte mig faktiskt Nattfåk för jag har läst hans första som jag gillade. Annars blir det mest kvinnliga författare när det gäller deckare, men som sagt, det är inte ofta. Desto mer njuter jag av riktiga engelska deckare på teve, ser fram emot sommarens Midsomer-deckare!Nu läser jag vidare..

2009-06-18 @ 18:14:13
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback