Utanför mitt fönster.............

106620-559

"Livet är som en kontorsstol, man måste ha rätt inställning"

Men jag tror att man måste ändra inställningen vartefter man växer, både vad gäller kropp och själ, erfarenheter som livet ger och olika upplevelser.

Huvudsaken är att man själv blir nöjd med inställningen.

Nu håller jag så sakta på att hitta en annan inställning på min "stol". "Feng shui" Det är otroligt intressant.

Har läst: Feng shui för hem och trädgård (Praktiska tips från en svensk familj) av Camilla Hentschel
Och har påbörjat Feng shui för svenska hem av Agneta Nyholm Winqvist

Det är så intressant. Agneta skriver i sin bok: "Jag har försökt förstå vad denna märkliga kraft som kineserna kallar chi är, och det enda svar jag kunnat komma på är att det är samma kraft som människan har sökt i alla tider, en kraft som håller ihop universum. Alla religioner och filosofier har sitt eget namn på det som i den här boken kallas chi. Men oavsett om du har en trosföreställning eller inte kommer du med största sannolikhet att ha glädje av feng shui och dess praktiska tips."

"Feng shui är en mycket gammal österländsk lära som beskriver hur vi påverkas av vår omvärld - färger, former och material, och av formationer i landskapet omkring oss. Det handlar också om hur vi påverkas av de synliga och osynliga energifält som omger oss."

"Grundprincipen i feng shui är att det finns ett förutsägbart mönster i all energi omkring oss och att vi ska lära oss att leva i harmoni och samspel med den energin och vår omgivning."

"De fem elementen vatten, eld, trä, jord och metall - som all materia är uppbyggd av - bär på energier som påverkar oss människor på skilda sätt. Genom att i sitt hem skapa balans mellan de olika elementen kan man uppnå balans även i sitt inre."

Feng shui för olika sinnesstämmningar: Våga dig på mindre eller större förändringar hemma för att försöka bryta en sinnesstämmning. Kinesiskt ordspråk: "Om du vill ha förändring i livet - flytta då på 27 saker"

"Om du vill ha mer glädje i livet"

"Släpp in så mycket ljus du kan, dra ifrån gardinerna och öppna för frisk luft. Omge dig med glada färger, både i hemmet och i dina kläder. Husdjur är en källa till glädje. Vill du inte skaffa ett eget så låna och pyssla om någon annans. Ta bort saker som får dig på dåligt humör och sådant som känns förgånget. Är du en pedantisk natur - pröva lite "sund rörighet" omkring dig. Åtgärda saker som du vet måste göras, gå sedan och köp en vacker färgsprakande blombukett och säg till dig själv att du är värd allt gott och roligt i livet!"

Boken avslutas med en dikt som jag också i ett tidigare inlägg haft med.

OM JAG FICK LEVA OM MITT LIV IGEN............

Om jag fick leva om mitt liv igen då skulle jag vilja
göra fler misstag nästa gång.
Jag skulle vilja koppla av mer och vara mjukare,
jag skulle vilja vara dummare än jag varit på
den här resan.
Jag skulle vilja ta saker och ting mindre allvarligt,
jag skulle vilja våga ta fler chanser, bestiga fler berg
och simma i fler sjöar.
Jag skulle vilja äta mer glass och färre bönor.
Jag kommer kanske att ha fler verkliga
bekymmer
men jag skulle ha färre inbillade.

Ni förstår...
jag är en sån där människa som lever försiktigt och sunt
timme efter timme, dag efter dag.
Och visst har jag haft mina fina stunder
och om jag fick göra om det
skulle jag försöka att bara ha stunder.
En stund efter en annan
istället för att leva så många år i förväg.

Jag har varit en sån där person som aldrig går någonstans
utan termometer, varmvattenflaska, regnkappa och fallskärm
Om jag fick leva mitt liv en gång till skulle jag packa mindre i väskan.

Om jag fick leva en gång till skulle jag
börja gå barfota tidigare om vårarna
och fortsätta med det längre in på höstarna.
Jag skulle dansa mer, åka mer karusell
och jag skulle plocka fler tusenskönor.

Nadine Stair, 85 år, Louisville. Kentucky USA

Så ta av skorna och gå ut och plocka tusenskönor och ha fler stunder.

♥ ♥

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Eva

En sån underbar utsikt från ditt fönster!
Och Feng shui tror jag absolut på, även om jag inte vet mycket om det!? nämen, jag har alltid varit oerhört känslig för när saker och ting är i mitt själakänsliga tycke felplacerade och sånt...

Tant Nadine i Kentucky USA, har så rätt...det är ju den livsstilen som glädjen frodas i, och såna ögonblick har man ju alldeles för några av *sparkar av mä skorna*

Kramen!

Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Fin sikt det där.. älskar träd o buskar.. kinerna de kan de.. koppla på kineserna lärospråk så kanske du mår som en prinsessa :-)
Något att forska i.
Kram

2007-05-15 @ 11:43:43
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Anonym

Ja en lugnare miljö runt omkring oss när det gäller färger osv är nog bra.
Jag har varit intresserad av Feng shui så jag ändrade sovrummet tog bort kort på människor där osv men nu har det lagt sig. Det bllev så mycket att göra och jag orkade inte. /pimpim

2007-05-15 @ 12:53:23
Postat av: Gunvor

Vilket vackert träd du har att titta på. Och vilken tänkvärd dikt! Jag tycker också om att gå barfota!
Ha en skön dag!

2007-05-15 @ 13:05:37
URL: http://mammasbilder.blogg.se
Postat av: Zassi

Åh jag tycker oxå Feng Shui är spännande och intressant.
En annan bloggare som är jätteduktig på det är Jenny (hem och harmoni) Länk finns hos mig, klicka gärna in där och läs hos henne, hon är jätteduktig :)

Kram//Z

2007-05-15 @ 20:59:19
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Anna

Det där träden känner man igen ;)))
Feng shui är helt klart intressant...

2007-05-15 @ 21:24:22
URL: http://organiseratkaos.blogspot.com
Postat av: Anna

glömde..hur går det med ryggen?? *kram*

2007-05-15 @ 21:24:41
URL: http://organiseratkaos.blogspot.com
Postat av: Nilla

Otroligt kloka ord du skriver Nilla, sånt som man borde tänka på lite oftare.
Feng shui verkar också spännande, jag tror stenhårt på att det där om energier osv... borde nog läsa lite mer om det.
Ikväll har jag lyssnat på Mia Törnblom, en otrooolig kvinna som föreläser om självkänsla och självförtroende bla.
Helt underbar tjej, jag lärde mig så mycket av de tre timmar hon föreläste.

Hoppas du får några dagars ledigt du också nu till helgen, jag tar komp på fredag, vi hade 16 barn på hela förskolan och 11 som ville jobba...saken är klar, jag tar ledigt.
Må så gott, och hoppas att ryggen är bättre.
KRAM

2007-05-15 @ 21:48:24
URL: http://frutteine.blogg.se
Postat av: Jenny

Hej! Roligt med fler som gillar Feng shui. Det är verkligen otroligt intressant! Det finns ingen gräns hur mycket man kan fördjupa sig ämnet heller. Kul att få titta in hos dig! KRAM

2007-05-17 @ 08:35:03
URL: http://jennyshemochharmoni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback