Lassie

Lassie

Så klart att hon skulle heta Lassie, min första hund. Så många år som jag hade tjatat om en hund. Det stod hund med stora bokstäver överst på önskelistan både till jul och till födelsedagar. Men nej då, vi skulle inte ha någon hund, ingen katt, kanin, marsvin eller den allra minsta lilla fågel. Så bedrövad jag var. Men så en kväll ringer det på dörren, och utanför står ett par med en alldeles bedårande, underbar, gudomlig liten hundvalp i famnen. Syrran och jag såg ut som två stora frågetecken. Har vi kommit fel sa damen? Nej då, säger pappa som dyker upp bakom oss i hallen. Välkomna, kliv på bara.

Men kan ni förstå vilken lycka det var. Där kan man tala om tindrande barnögon. Vi var helt ovetande om detta, vilken överraskning. Sen följde hon mig genom tonåren som den allra bästa vän. Så många tårar hon har torkat med sin lena päls, så många nätter hon värmde mina fötter i sängen. Ja då, där skulle hon ligga. Och om jag nån gång råkade knuffa ner henne så fick jag en blick som inte var nådig. Och så mycket roligt vi hade tillsammans.

Men som det blir när man växer upp, så flyttade jag hemifrån, gifte mig och fick barn.  Och Lassie var kvar hos mamma och pappa. Hon blev 13 år. Flera år efter hennes död kunde jag höra hennes små tassar komma trippande på plattorna utanför huset, för att välkomna mig.

Jag visste redan då att jag så småningom skulle skaffa en ny hund. Och när mina barn var små och jag var hemma mycket kom Lufsen in i vår familj. Om honom kanske jag berättar en annan gång.


Det var egentligen inte alls meningen att det skulle handla om hundar i dag igen. Men jag har problem med den bärbara datorn. Så jag gick upp och puttade bort sonen från den här datorn. Och här har jag inga kort inlagda, men väl en scanner och en massa gamla bilder. Och bilden på Lassie låg överst. Så därför handlar det om henne i dag.

Men tyvärr så går det trögt här också. Vet inte om det bara är här hos mig det går trögt eller om det är bloggen överhuvudtaget. Men nu ska jag försöka skicka upp det här och sen ta en bloggrunda om det går.

Ha det gott.

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Åsa

Vilken lycka!!
Jag fick aldrig nån hund som "liten" men så fort jag flyttat hemifrån skaffade haf en "labbe",sedan dess har det alltid funnits hund i huset!

det är ett väldans strul här......man får upp det ena konstiga meddelandet efter det andra.Får se om det går arr kommentera här,har varit på nåt ställe där det inte går!
kramen!

Postat av: Åsa

Vilken lycka!!
Jag fick aldrig nån hund som "liten" men så fort jag flyttat hemifrån skaffade haf en "labbe",sedan dess har det alltid funnits hund i huset!

det är ett väldans strul här......man får upp det ena konstiga meddelandet efter det andra.Får se om det går arr kommentera här,har varit på nåt ställe där det inte går!
kramen!

2007-02-27 @ 06:56:52
URL: http://havsbrus.wordpress.com
Postat av: Zassi

Gomorron, gomorron!
Åh barn och hunder är nåt alldeles speciellt.
Ja, vuxna och hundar för den delen oxå..
vi hade taxar när jag var liten, först Sophie och sedan Kaj.. Dom har alltid en speciell plats i mitt hjärta :)

Läste på blogg.se att dom tydligen drabbats av SPAM och det är därför det är stora problem att kunna göra inlägg och kommentera.

Kramar//Z

2007-02-27 @ 07:56:46
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Ninni

Jag försökte mig på en bloggrunda igår men se det gick inte alls...suck!
Men nu verkar det funka igen!

Jag har aldrig haft nån hund, min mamma var allergisk så nåt djur gick inte, men när jag blev tonåring fick jag ha ett marsvin, det gick bra...tänk hon var nästan som en liten hund..nu gav du mig ett blogguppslag!

Ha en skön dag, kramen

2007-02-27 @ 08:33:00
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Kaffebönan

Nej nilla det gick urtrögt hos oss alla vad jag förstår. Det viskas om att blogg.se hade fått in spam:-(
Nu funkilerar det igen.. Lassie, ja du den hunden inns jag från alla filmer och förstår du var lyckligt lottad som fick äga en sådan fin hund.
Älskar Pia-Lills vovve som just är en sådan Lassie hund men en flicka.
Ha de gott o kom gärna in o gissa du oxså på mannen inne hos mej.
Kram

2007-02-27 @ 11:15:13
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Nilla

Jag har alltid velat ha en hund, gärna en golden retriver, och jag hoppas att jag nån dag ska kunna köpa en sån.
Vi har katten Tussen som är familjens lilla bebis. Trodde aldrig att jag skulle kunna bli såhär, men vi är rent av löjliga med vår lilla kisse.
Han är ju sååå go.

Din Lassie var verkligen söt, och det måste ha varit en dröm när ni fick honom.

Hoppas du mår bra, trots det tråkiga vädret.
För nu vill jag ha vår.

Kram Nilla

2007-02-27 @ 21:15:37
URL: http://frutteline.blogg.se
Postat av: Anna

Tittar in & önskar dig en fin dag & massor av hund bus ;) *kram*

2007-02-28 @ 08:12:43
Postat av: Paula

Hej! Jag är säker på att jag igår skickade iväg en kommentar till dig, men orkade inte vänta....o vips så är den borta!
På tal om jyckar, jag har en utmaning till dig och Joy i min blogg!
Här vräker snön ner så sikten är noll, o jag är så glad att sambon bestämde sig för att stanna hemma idag. Inte kul att vara ute på vägarna, han åkte igår morse kl 6 till Stockholm o kom hem kl halv tio. Då har man väl rätt att jobba hemifrån, haha!
Ha det fint/Kramen

2007-02-28 @ 15:59:57
URL: http://paulaz.se
Postat av: Ninni

Helo..ha en skön kväll, kramen :)

2007-02-28 @ 16:18:36
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Åsa

Hej!
Tittar in och önskar dig en skön kväll!
kramen!

2007-02-28 @ 17:29:35
URL: http://havsbrus.wordpress.com
Postat av: Anna

Näe, jag har oxå haft jätteproblem m bloggen, men i dag verkar det gå bättre. Ja...dessa hundar, att man kan tycka så mycket om dem. Vi hade alltid hund när jag var liten o tonåring. I natt drömde jag att Ruff hade kommit och han bara pinkade och pinkade hela tiden överallt och jag funderade över i drömmen om de verkligen skulle kissa SÅ mycket...hoppas han sköter sig bättre än så i verkligheten. Faktum är att hon som har honom sa att oftast kan hon ha valpen rumsren när den ska hämtas...men att det i år nog blev värre m det pga snön. Ja det säger ju sig själv. Fast han kissade på tidningen ordentligt när jag var där sist, då var han 3 1/2 vecka. Vet inte vad som är normalt...

Anna

2007-02-28 @ 19:08:23
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Pialotta

Kommer inom till dej o önskar en skön helg.. här är det lite vårkänslor idag.
Nu funkar blogg.se igen..
Kramkram

2007-03-03 @ 11:02:19
URL: http://kafferasten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback