Matupproret!!!!!!!!!!!!!!!

svamppiroger

"Jag anser att det är en mänsklig rättighet att svenska barn, sjuka och äldre varje dag skall få äta sig mätta på god mat, lagad med omsorg och nära dem som skall äta den. Det gagnar både vår hälsa och miljö om vi tillsammans kan bryta trenden mot industrimat inom storhushåll och i livsmedelsbutiker."

Så skriver Camilla Sparring i Svärdsjö, Dalarna. Gå in på
Camillas Matuppror och skriv på listan!!!!!!!!!!!!!

Av egen erfarenhet, både genom mina föräldrar och från barnomsorgen så vet jag att den mat som våra gamla och våra barn får är under all kritik. Nu har jag haft samtal med hemtjänsten om matlagning för mamma och pappa, och det har blivit bättre. Men det skulle kunna bli ännu bättre. Men så klart, tiden finns inte. Och varför finns den inte det, ja det kanske våra politiker kan svara på, eller?

Men att öppna en burk dillkött och värma i micron (pappa har redan kokat potatis) det tar 2 minuter. Skamligt!!!

Min mamma har själv jobbat inom hemtjänsten, men det var på den gamla goda tiden. Då fanns det tid att laga riktig mat, baka en kaka, sitta ner och prata en stund mm, mm.

Men som sagt efter mitt samtal så har det blivit bättre, gamla, ja även barn behöver smör och grädde i maten. Inga pulversåser eller soppor. Man kan laga mycket god mat på en halvtimme, det är tydligen den tid de har på sig. Men att då värma något i micron och ställa fram på bordet och sen gå sin väg, när det är avsatt en halvtimme. Fy skäms, hemtjänsten.

Så kära vänner gå in och skriv på.

Nu till något annat. Jag har efter mycket övervägande bestämt mig för att ha en lösenordsskyddat blogg som jag kallar för Familjen, finns på länkarna. Efter de hemskheter som hänt den senaste tiden ska man nog akta sig för att vara alltför utlämnande på nätet. Ni som vill ta del av min familj med barn och barnbarn får ge er tillkänna på min mail: [email protected]  för att få lösenord. Jag kommer att skriva här när jag ha uppdaterat den. Och just nu finns det lite fina bilder att titta på.

Ha en skön torsdag, när ni vaknar. /Kram

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Ninni

Jag har läst det där..klart dom ska ha bättre mat.
Mamma fick urusel mat när hon levde, otäcka frigolitkartonger.
Ville hon ha mat på helgen fick hon den redan på torsdan..usch!

Jag mejlar..kramen

Postat av: Paula

Självklart har jag redan skrivit på! Hej förresten, så kul att höra ifrån dig! Förstår så väl att det blir mycket ibland som gör att man måste prioritera. Och det har du lyckats med! Att blogga ska ju bara vara lustfyllt, blir det ett "måste" då är det dags att lägga av!Det låter spännande med ditt nya jobb, det måste kännas väldigt meningsfullt.
Själv fick jag nu sista mars ett nytt beslut från FK med fullt sjukbidrag. Jag arbetstränade på biblan i höstas, efter 1½ månad funkade det inte längre trots att jag bara jobbade 2 tim/dag. Så det är bara att inse, från att ha varit en deltagare i ett aktivt arbetsliv så är jag nu en iakttagare, vid sidan om.
Ha det nu så gott du bara kan, våren är här med ljuset och snart också värmen! Har ni invigt sommarparadiset än?
Massor med kramar från pörtet

2008-04-17 @ 10:11:36
URL: http://paulaz.se
Postat av: Pialotta

Det ska jag absolut göra Nilla, skriva på alltså.. du har så rätt i dina ord om maten.. så skamligt att äldre och barn ska behöva få så dålig mat. de som allra mest behöver god och bra mat.
Lösenordsskyddad.. ja det behöver man om man ska visa foton på de sina. jag gör inte det offentligt av olika anledningar.
Vill gärna se in i ditt fotoalbum, Nilla lilla..
ha de gott kramar

2008-04-17 @ 10:46:55
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Gunvor

Ja det är klokt att lösenskydda, som det ser ut idag! Jag känner misstänksamhet mot att vara alltför öppen på bloggen.Så det är klokt gjort!
Håller med så in i nordens ang. maten hos dom gamla!Du vet ju, genom din mamma o pappa hur det ser ut! Usch va mycket hemskheter man läser i tidningarna om dom gamla som nästan får svälta!
Jag skriver också på upproret!
Ha en skön dag! Kram!

2008-04-17 @ 11:15:55
URL: http://mammasbilder.blogg.se
Postat av: Helena

Vad härligt att du är tillbaka vännen.
Ja här är allt som vanligt....att Vilda är skadad och måste opereras är ju också som vanligt den här tiden.
Det är 3 år på rad nu av hennes 4 åriga liv.=(
Jag ska slänga iväg ett mail till dig för det är klart jag vill se dina underbara barnbarn och läsa om vad som händer dig.
Ha en mysig kväll vännen!
Kram

2008-04-17 @ 16:10:12
URL: http://www.vildaella.blogg.se
Postat av: Xena

Hemma bjuds mina barn på riktig husmanskost nästan jämt.
Skolan däremot är under all kritik.
Till o med grisarna får nog mer näring i sin föda.
SKAMLIGT.

Ha det gott
Xena

2008-04-17 @ 18:30:22
URL: http://stollan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback