Min Mormor

Mormor

I dag blir det lite nostalgi. Det här är min mormor, en av de finaste kvinnor jag kännt. Hon levde ett hårt och fattigt liv. Hon födde 10 barn. Av dom är 8 i livet, min mamma är nu den äldsta med sina 88 år. Trots fattigdom så fick vi alla 28 kusiner någonting på våra födelsedagar. Mormor stickade och virkade. Det var sockor, vantar och små dockor eller djur. Och det bästa av allt. Hon skrev dikter och sagor. Jag har en hel diktsamling av min mormor. Och här kommer några smakprov.

Till Gunilla på 13-årsdagen

Jag ser för mitt inre öga
en förtrollande ljuvlig syn
jag ser blommor i vaser höga
jag hör hurrarop skalla mot skyn

Jag ser en förtjusande flicka
som bor långt bort i ett hus
jag ser en födelsedagsbricka
som dukats med tretton ljus

Gunilla jag ville dej skänka
en prins och ett vackert slott
men allt vad jag kan är att tänka
att du jämt får det skönt och gott

Hembygden

Har du lämnat de dammiga vägarnas brus
för att vandra i blommande hagar
i den ljuvliga tiden när natten är ljus
några korta försvinnande dagar

Såg du älvorna dansa med lätta steg
på den dimhöljda udden vid "arken"
Har du vandrat i skogen en grönskande väg
där man ristade namn uti barken

Såg du solen gå upp över åsarnas krön
vid en skogstjärns förtrollande vatten
har du knäppt dina händer till lovsång och bön
i den ljusnande midsommarnatten

Såg du flaggan slå ut för sommarens vind
vid den gård där vi minnena gömma
då förstulet du stryker en tår från din kind
här är bygden vi aldrig kan glömma

Mormor Hulda den bästa mormor i hela världen. Alltid nybakade bullar när vi kom, som åts med välbehag tillsammans med hemlagad saft i syrenbersån. Hon plockade smultron, hallon,  blåbär och bjöd med socker och mjölk, åh så gott det var. Vi tog långa promenader i kohagarna, trampade väl i en och annan varm koblaja (härligt). Gick till grannbonden och tittade på nyfödda kalvar. Rotade bland hennes gömmor på vinden, så spännande. Sov uppe på vinden i iskalla rum under nystärkta lakan med spets på. Så långt från mobiltelefoner, datorer och internet man kan komma. Vilken underbar tid. Finns det några barn i dag som får uppleva detta? Vad kommer våra barn och barnbarn att ha för minnen. Mina barn har minnen från en mormor som hade all tid i världen och gjorde dom allra godaste pannkakor som någonsin funnits. Hon läste sagor tills hon var alldeles hes. Hon tog långa promenader i skogen med barnen. Ja mina barn har nog också bra minnen från sin mormor. Men vad kommer mina barnbarn ha för minnen. En mormor som arbetar och är trött jämt. Eller kommer dom att minnas dom där små ögonblicken som trots allt finns bland alla datorer, mobiltelefoner och stress. Jag hoppas det.

Vad har du för barndomsminnen? Skriv gärna och berätta.

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Nilla

God fortsättning till också, Nilla
Vad otroligt vackert du skrivit om din mormor.
Hon ser verkligen ut som en riktig mormor, om du förstår hur jag menar.
Visst känns det som våra mor och farföräldrar hade mycket mer tid över för oss barnbarn.
Jag hoppas ju också att mina barn får många fina minnen av sin mormor, som dock jobbar för fullt men som fortfarande alltid tar sig tid för mina barn.
Jag har inga syskon, mina barn har inga kusiner, men vi har varann.
Hoppas du haft ett trevligt nyår och får ett gott nytt år.
Hälsningar från Nilla

Postat av: Åsa

Vad fina dikter hon skrev,din mormor!

Min mormor dog för ganska exakt 1 år sedan. Såå tråkigt men det sista året satt hon mer eller mindre som ett paket.
Och det var det sista hon ville..........att vara beroende av andra.Så även om det var jobbigt så var det att dö som hon ville.

Hos mormor lyste flitens lampa alltid och vi barnbarn åkte gärna dit på semester.
Hon lärde oss baka,laga mat,sticka,virka,brodera.
Det där med lakanen känner jag igen,gud så skönt det var att lägga sig.
Spets och "krullade" örngottsband".
Mormors linneskåp var en skattgömma.
Hon hade gråtit blod om hon sett mitt..........!!

Det var sänggång klockan 21 och reveljen gick vid 5-6 snåret!
Det var fika i skogen med glasflaskor med "knäpp kork" och nybakta bullar.Och givetvis en ren slät och fin duk att duka på!

Vilken härlig nostalgi tripp detta blev!!
Kram på dig Nilla!

2007-01-02 @ 19:27:43
URL: http://solsickan.blogg.se
Postat av: Zassi

Ååh så fint :) Hon verkar ha varit en supermormor!
Min farmor, farfar och morfar dog väldigt tidigt så jag har inga minnan av dom. Mormor minns jag, men hon bodde nästan 100 mil bort, vi sågs på sommarloven, och det starkaste minnet jag har är att hon gjorde otäck varmchoklad, hon använde vatten.. :-)
Kram och lycka till på jobbardag imorrn! //Z

2007-01-02 @ 19:42:21
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Paula

Blev rörd till tårar av mormors vackra dikter. Dom liksom andas lycka o ro! Nog har jag så många gånger tänkt att vad ska mina barnbarn minnas...första åren jobbade jag häcken av mig och nu är jag sjuk o slut och orkar inget! Trist, så trist. Men när vi träffas har vi mysigt!
Min mormor var min barndoms viktigaste person. Jag bodde under många år med både mamma o mormor, tre generationer kvinnor under samma tak. Alla ensambarn utan syskon. Mamma o jag bråkade jämnt, mormor medlade!
Jag kommer å det snaraste också att skriva om min mormor, håller på med en liten nostalgi-sida jag också!
Skönt att du fått sova ut, jag sover 10-12 timmar varje natt!! Haha, det du! Inte konstigt kroppen värker....
Ha en skön vecka, hoppas det nya året blir superfint med mindre stress och mera tid för barnbarnen!
Kram

2007-01-02 @ 19:55:16
URL: http://paulaz.se
Postat av: Pia igen

Mina bardomsminnen är så många.. min farmor o farfar på Landön, ett litet samhälle en bit från Vannebergaby som oxså det är litet.. Jordkällaren med den där jordigt fuktiga doften.. farmors hemkokta flädersaft och hemlagad marmelad på alla de sorters bär. Äpplen, vinbär kössebär och inte minst de späda morötterna som med förtjusning drogs upp för att knapra i sej. Alltid polkagrisar i en karamellskål. Den behagligt varma och sprakande vedspisen .. Vändspaden i trä som behandlades med van hand, då bröd och bakverk togs ur ugnen. Den långa klänningen .. stärkkragen och det randiga förklädet. Farfars hemkomst från fiskebåten.. garnen på tork och all fisk som rensades med van hand.. Midsommmar .. klä midsommarstången.. dans i folkdräkt runt den samma..
Mormors slit och släp för att få pengarna att räcka.. hennes provningar på damer som beställt dräkter och klänningar..Mormor var sömmerska och hattmodist. De åren jag var barn nästan bodde jag jämt hos min mormor. Där fann jag tryggheten och värmen, då mamma bodde första året hemma där med mej. Allt som åren gick var jag så gott som var helg inne i stan hos mormor o morfar.. där doftade det cigarr och nybakat allt blandat i en enda kompott. Gamlamormor i Karlshamn och där var jag och min kusin så ofta det fans tillfälle ... kullerstensgator och den där speciella glasspinnen som bara fanns i Karlshamn. Utdragssängen och de fina spetsarna på lakanen .. gamlamormor var en riktig matmor.. alltid massor av delikatesser på matbordet, då vi kom. Gången upp till trädgården kantat med vindruvsrankor .. hallonbuskar.. smultron .. krusbär och allt det där goda.
Ja de där minnena har vi i oss.. brukar ta den där lilla flickan i hand och traska rundor in i bardomens land.
Nu for mina minnen runt en stund. Tack för det..
Kram till dej

2007-01-02 @ 19:56:12
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Anonym

Vad fint du skrivit om din mormor. Min egen mormor dog när jag var ett år. Min morfar var den som jag har mest minnen av. Han var oxå så omtänksam och ville alltid bjuda på något. Eftersom han var ensam hade han blivit duktig att laga mat o fixa. Jag minns särskilt choklad o smörgås, stekt fläsk o mos. Muffins och loranga. Han berättade om hyss och upptåg han gjort som barn och gjorde skuggfigurer på sofflocket när jag sov över. Han är mig fortf mycket nära, fast det nu är snart 18 år sedan han lämnade jordelivet. Men..han lever ändå så starkt i mig, vilket jag är glad för.Kram Anna

2007-01-02 @ 19:59:55
Postat av: carina

Vad fint du har skrivit om din mormor! Fina dikter hon har skrivit

2007-01-02 @ 21:10:10
URL: http://inha.blogg.se
Postat av: Anonym

Vilken fin berättels jag blir så glad av att läsa sådana saker ifrån förr.
Nu är det sena timmen och jag ska jobba imorgon ville bara titta in och hälsa på dig.pimpim

2007-01-02 @ 22:25:37
Postat av: Ninni

Tack för den lässtunden..jag har också underbara minnen av min mormor, lovar att skriva om det!
/Kramen

2007-01-02 @ 22:40:49
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Milla

Vilken mysmormor!!!
KRAMIZ!!!

2007-01-03 @ 09:37:05
URL: http://elmida.se
Postat av: Gunvor

Oh, vad härligt att läsa om din mormor. Jag har inga såna minnen. Min mormor hann jag aldrig lära känna.Hon dog när jag var liten.Mina barns mormor är också borta. Själv är jag ju också mormor.En ganska modern mormor, som lever livet nu, roar sig,
dansar och älskar att resa.

2007-01-03 @ 12:45:13
URL: http://mammasbilder.blogg.se
Postat av: Nilla

Tack för att ni har delat med er av era barndomsminnen. Det var roligt att läsa. Fler av oss har ju ungefär samma sorts minnen. Kram / Nilla

2007-01-03 @ 16:19:49
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: Anna

Åhh jag fick aldrig träffa min mormor..hon dog vid 42 års ålder..så mamma fick gå in som mor åt sina 2 yngre syskon!
Hade önskat att jag visste mer om henne..

2007-01-03 @ 17:51:30
URL: http://ensammamammans.blogspot.com
Postat av: Åsa

Tittar in och säger godnatt och sovgott!
Hoppas inte månen stör dig inatt!
Kramen!

2007-01-03 @ 20:09:13
URL: http://solsickan.blogg.se
Postat av: Ninni

Ha en skön dag kära Nilla, kraaaaaam

2007-01-04 @ 09:34:24
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Ewa

Hej Nilla!
Tack för dina inlägg i min blogg och jag ska ta semester blir jätte skönt:-).
Vilken gåva att få haft en sådan mormor, mina har alltid bott så långt borta och mormor dog när jag var liten.
Brukar tänka som dej ibland undrar vad mina barn kommer att minnas från barndomen. När jag frågar dom tex efter sommaren brukar alltid när vi var i skogen och plocka bär och hade fika med och grillade korv eller när vi var tillsammans och spelade spel vara det dom minns inte stora djurparken eller sommarland, så det är inte alltid så stora saker man behöver göra.
Ha det gott Stor kram Ewa pussa vovvarna.

2007-01-04 @ 11:49:43
URL: http://www.hymmers.tk
Postat av: Anna

Ha det gött..*puss*..

2007-01-04 @ 14:14:44
URL: http://ensammamammans.blogspot.com
Postat av: Malena

Vilka fina dikter och barndomsminnen. Nu blev jag lite nostalgisk och måste leta fram det människoöde som vi fick skriva i skolan. Jag valde att skriva om min Mormor Anna-Stina. Trots stavningsfel fick jag bra betyg då jag grävde djupt i mormors barndom och fick lära mig massor om den skånska landsbygden och hur fattigt hon hade det med sina hela 15 syskon. kram malena

2007-01-07 @ 20:19:06
URL: http://malenasplace.blogg.se
Postat av: Lucas

Så fint skrivet och vilken födelsedagsdikt!
Jag ska tids nog sätta in en bild på min mommo.. hon var en krutgumma och humor till max..

2007-01-24 @ 10:01:45
URL: http://pikkujussi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback