Tulpaner

106620-336  tulpaner


Tack  för alla hälsningar och kramar på "Alla Hjärtans Dag"

Ja är som vanligt trött, har mycket på jobbet nu. Min nya kollega fungerar inte som jag och de andra skulle önska. Det går såååå låååångsamt. Vi får inte barnen i säng (vagn) i tid, vi blir inte klara i tid till mellanmålet mm mm. Rutinerna fungerar inte, trots att jag berättar varje dag hur vi ska göra. Något stämmer inte. Vi ska ha samtal med henne nästa vecka.

Men i dag blev jag så glad, trots allt. Min kollega och förskoleansvarig kom med en bukett tulpaner till mig. Hon sa att hon är så glad över att jag är avdelningsansvarig på min avdelningen, hon tycker äntligen att hon har någon att "bolla" både ideér och bekymmer med. Sånt gör mig glad.

Nu blir det lite boktips igen. Om ni orkar läsa, (för det blir ett långt inlägg i dag) men jag hoppas det.

Läser just nu "Någonting bättre är redan på väg" av Maria Scherer.

Ytterligare en sån bok som man får mycket tankar av. Bra och nyttiga tankar.

Ett kapitel heter "Du är mycket lyckligare än du tror" -

Det här kommer kanske som en överraskning för dig men du är antagligen mycket lyckligare än du tror - eller vet om!
Väldigt få människor anser sig vara lyckliga. Detta är den första missuppfattningen som också ofta är grunden till ett olyckligt liv.

Problemet är att vi tror att vi måste ha en stor och märkvärdig anledning till att vara lyckliga. Likaväl som vi kan känna oss olyckliga utan någon synbar anledning kan vi uppleva lycka utan någon påtaglig händelse.

Du som känner att du aldrig är tillräckligt lycklig. Din olycka är kanske en ren missuppfattning. Vad du än har upplevt, var du än står i livet, hur olycklig du än känner dig just nu, vilka händelser du än försöker komma tillrätta med - har du ändå så mycket reserverad lycka kvar.

Tänk efter, slut ögonen en kort sekund och vänj dig vid tanken att för tio sekunder framåt känna lycka bara över att du lever, att du andas, att du är och delar det svindlande livsäventyret med miljoner andra människor just nu.
Slut ögonen igen, få kontakt med tio sekunders vanlig lycka som inte är kopplad till någon värdslig yttre händelse, någon materiell upplevelse eller sensation i den yttre världen.

Du har just känt lycka som bara har med dig och dig själv och dina egna känslor att göra.
Du har känt lycka över att du är med i det härliga, brusande, överraskande, levande livet!
Detta är livslycka!

Ett annat kapitel heter "Det finns inga rätta tillfällen"

Vi vet vad vi vill och vi vet vad vi drömmer om - men vi tror alltid att tiden är evig och vi kan skjuta upp alla viktiga beslut till i morgon. Men i morgon är bara en ursäkt... En ursäkt att tveka än en gång och vila i rutinerna. Det får bli senare. En annan gång - när allt annat är gjort.

Till att börja med måste vi sluta fantisera om det rätta tillfället. Det finns inga rätta tillfällen - om vi inte skapar dem själva. Det är nu och i dag vi måste pröva vingarna och våga riskera att vi stukar dem eller tappar en och annan grann fjäder i fåfängans praktfulla påfågelskrud.

Flyg, hoppa, spring, res bort, förändra dig, återvänd, bygg om och bygg upp, flytta eller flytta tillbaka, förälska dig eller gift dig, skilj dig om det är enda utvägen, börja spela piano, även om det är fyrtio år för sent, ta fram de gamla dikterna och köp nya strängar till den bortglömda gitarren i garderoben, unna dig äntligen att bli lycklig...

- Jamen jag är för gammal...det är för sent...
Nej, du är inte för gammal - du är möjligen för ung! Det är inte för sent.
Ibland är det som om framtiden försvinner. Men lika ofta är det som om den kommer tillbaka och omfamnar dig med tro, hopp och kärlek...
Allt är fortfarande möjligt!

Det sista kapitlet jag ska berätta om heter
"Välj dina ord annars väljer de dig" "Spara det stora orden till de verkliga katastroferna"

- Nästan alla människor använder alldeles för stora ord om sina inre tillstånd. Vi är präglade av löpsedlar, sensationella rubriker och överdrifter. Nästan alla säger att de är sönderstressade, dödströtta, kaotiska och att de har någon eller något som jagar livet ur dem. Väldigt många säger att de är chockade.
Orden styr våra tankar och våra tankar fastnar i både kropp och själ. Vi måste spara de stora orden till de stora katastroferna - annars blir minsta lilla vedermöda till ett berg som blockerar både våra sinnen och våra tankar.

Hur ska vi då uttrycka oss? Vilka ord ska vi ta till? Ord som leder till lugn och praktisk handling. säg tex. aldrig att du är sönderstressad och dödstrött. Säg istället att du har överansträngt dig och behöver vila.
Både din kropp och hjärna hör vad du säger och tror på det.

Man kan alltså ändra på verkligheten genom att byta ord, byta rubrik. Alla vuxna människor borde varje dag rannsaka sitt språk och växla ner de stora orden. Växla ner till något mer realistiskt och hanterbart. Ibland är det halva medicinen.

Välj dina ord.
Välj dem noga.
Annars väljer de dig!

Nu har jag sex tänkvärda små kapitel kvar. Jag ska läsa och tänka på varje ord hon skriver. En sådan klok kvinna.


Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Ninni

Åhhh så bra, den boken ska jag läsa!

Mycket tänkvärda ord, och visst är man LYCKLIG!!

Kram på dig!!

Postat av: Åsa

Vad trist när det inte funkar på jobbet!
Men det var ju kul att du fick uppskattning,sånt värmer:D
Natti och kram!

2007-02-15 @ 20:56:12
URL: http://havsbrus.wordpress.com
Postat av: Zassi

JObbigt när ni inte riktigt får ihop det på jobbet i tid.

Tänkvärda texter!

Kramar//Z

2007-02-15 @ 21:45:55
Postat av: Junitjej

Vilka fina tulpaner!!
Hoppas du får en bra dag idag!!
Ha en trevlig helg!! Idag är det
sportlovet sista dag! Vad fort
lovet gick!!

2007-02-16 @ 08:36:20
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Kaffebönan

Ja de böckerna verkar så braiga.. Ska se mej om efter dessa.
Älskar ord som sejer något.
Ha nu en fin kväll och Lets Dance med dej.
Kramkram

2007-02-16 @ 13:21:39
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Nilla

Hej!!
Ja showen med lena och Orup igår var så bra. Skulle gärna vilja se den igen.
Men vad tråkigt att det inte fungerar med er nya medarbetare. Känner så väl igen det där, men jag hoppas att det blir bättre efter samtalet ni ska ha med henne.
Hur många barn har ni och hur många är ni som jobbar på din avd??
Vi har 21 barn 1-5 år och vi är 3,75%.
Ha en jätteskön helg.
Äntligen fredag..så himlans skönt.
Kram Nilla

2007-02-16 @ 15:02:30
URL: http://frutteline.blogg.se
Postat av: Malena

Åh, tulpaner är så vackert.

Postat av: Malena

Hoppsan! JAg tryckte på något och så for kommentaren iväg utan att jag hunnit skriva klart. Här kommer fortsättningen:
Jag skulle säga att tulpaner är vackra och att dom är en försmak av våren innan det kommer i rabatten. Åh vad jag längtar.
Jag vill också passa på att göra reklam för min nya blogg som jag har vid sidan om min gamla. Den handlar bara om mat och allt därtill. Jag har alltid velat göra en hemsida med mat, då jag har så fruktansvärt mycket recept, men kom på att jag kan ju faktiskt göra en blogg också. Hoppas att du tittar in ibland. Nu i början, är den lite fattig på recept, men det kommer att fyllas på allt eftersom.Kram M

Postat av: Paula

Hej Nilla! Vad klok jag är! Hehe, nejdå, men har faktiskt följt flera av råden i boken. Jag har alltid hoppat på nya äventyr och nya möjligheter, aldrig väntat, (fast i ärlighetens namn hade det kanske ibland varit bra att tänka efter före..) vågat satsa och leva mina drömmar!
Och ord, det håller jag med om! Spara dom starka orden tills dom verkligen behövs! Men vi kan alltid säga snälla ord, glada ord och skicka massa kramizar till kompisar! Som jag gör till dig!
Hoppas du får en vilsam o fin helg!

2007-02-16 @ 17:56:29
URL: http://paulaz.se
Postat av: Annelie

Trevlig helg och ha det gott du också/Annlelie

2007-02-16 @ 18:42:34
URL: http://rospinglan.blogg.se
Postat av: Anna

Ja lycka är ett intressant ämne, som jag diskuterat många gånger, kan tolkas på så många sätt.Ha eb fin helg. Anna

2007-02-16 @ 21:24:47
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Gunvor

Ha en jätteskön helg!! Blommorna var toppenfina , tulpaner är ju alltid fina.
Ha de!!

2007-02-16 @ 21:32:07
URL: http://mammasbilder.blogg.se
Postat av: Pialill

Kloka ord....
Trevlig helg och kram. :-)

2007-02-17 @ 10:29:43
URL: http://www.pialill.se/piablogg/
Postat av: Zassi

Kikar in för att kolla läget :)

Ha en skön lördag! Kramar!

2007-02-17 @ 13:32:13
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: pimpim11

Förstår dig har själv världensgulligaste arbetskompisar men tyvärr har de varit sjuka en vecka båda två samtidigt så jag har varit själv på min avdelning med två vikarier. Hur bra de än är så läggs mycket på en själv så nu är jag slut.
Trevlig kväll. /pimpim

2007-02-17 @ 20:05:08
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Anna

Jättebra sagt! / skrivet!!! *kram*...

2007-02-17 @ 23:12:41
URL: http://ensammamammans.blogspot.com
Postat av: Anna

Hund lekis nån dag?...

2007-02-18 @ 14:37:46
URL: http://ensammamammans.blogspot.com
Postat av: Ninni

Ha en skön dag, kram

2007-02-19 @ 07:19:32
Postat av: Kaffebönan

Har nu suttit o läst alla de kloka orden igen häe och visst är det så om man tänker efter (o de gör man ju)...
Ha en fin dag o vecka på och utanför jobb.
Kram på dej

2007-02-19 @ 11:24:21
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Åsa

Önskar dig en bra början på veckan!
Kramen på dig Nilla!

2007-02-19 @ 12:51:48
URL: http://havsbrus.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback