Papsen & Mamsen :-)

106620-346      106620-348
Visst är dom söta!!!

Tittade på "Fråga doktorn" tidigare i kväll. Ämnet var "Klimakteriet" och som 50+ -are så är det ju ett intressant ämne. Fick höra att Klimakteriet kommer från Grekiskan och betyder -

"Högst upp på pinnen"  Det tycker jag låter alldeles utmärkt. Men det beror ju på hur man tolkar det. Men för mig kändes det positivt. Att äntligen ha kommit högst upp på "pinnen" efter drygt 50 års klättrande. Men det betyder väl också att jag nu är på väg ned för "pinnen", kanske inte lika positivt. Men förhoppningsvis har jag lärt mig en hel del på min klättring uppför "pinnen" och nu på vägen ner kanske jag har nytta av allt jag har lärt mig. Både av med- och motgångar, vilket förhoppningsvis gör att det går lättare att klättra ner än det var att klättra upp. Och klättringen uppför har ju tagit dryga 50 år, så det borde ta rätt lång tid att klättra ned också. Även om det brukar gå fortare nedför....

Här kommer lite mer klokheter av Maria Scherer -

Vi bör ljuga om vår ålder. Inte för att verka hysteriskt ungdomliga och eviga tonåringar. Nej, vi ska ljuga om vår ålder i hälsans och vetenskapens tjänst.

Vi ska dagligen tala om för våra kroppar  och vårt immunförsvar att vi är mycket yngre än vad kroppen tror.
Kroppen är nämligen rätt så dum och tror på vad den blir itutad från sin ägare. Om vi börjar varje dag med negativa tankar som tex - Gud vad jag är trött och vad jag känner mig deppig. Vad jag har ont i axlarna och lederna. Det märks att jag håller på att bli gammal....jag dör nog snart!

När den "dumma" kroppen hör detta tar den in informationen och transporterar runt negativa signaler till både celler, immunförsvar och hjärnkontor.

Vi ska lura kroppen och ljuga ihop en ny ålder. Men det finns gränser vad biostaten orkar med. Vi bör inte dra av mer än 15 år från vår egentliga ålder. Någon som tex närmar sig 40 skall genast informera sin kropp och sitt undermedvetna om att den egentligen just håller på att fylla 25! På det sättet kan vi öka vår livslängd med minst 15 år - om vi tror på det!!!!!

Vi kan alltså slänga bort det gamla talesättet att "man är så ung som man känner sig "och ersätta det med:
- "Man är så ung som man bestämmer sig för att vara". 

Bestäm din egen ålder.
Ställ in din biostat på din nya ålder.
Lev länge - både kroppen och tanken är din.

Och vips så blev man ca 37 år hihi :-)

Jag har ju två levande exempel på detta, pappa 95 år och mamma 88 år. Jag tror att speciellt min pappa måste ha läst den här boken innan den ens blev skriven. Eller förresten, han skulle ha kunnat skriva den själv.

Ha det gott, vare sig du är på väg upp eller ned  :-)

(I dag har jag varit flitig, se gärna tidigare inlägg i dag också.)

Jag blir glad för kommentarer
Postat av: Kaffebönan

Nej nej Nilla lilla du klättrar inte nerför:-)
Du stannar där ett bra tag kan jag lova. Jag har stannat där i några år nu och mår ganska så hyfsat.
Barnet inom mej gör mej ung. Härligt att se dina föräldrar så hurtfriska.
Du har visst varit flitiga Nilla idag ser jag.. såg härligt ut med maten där för en.
Ha de fint kram

Postat av: Ninni

Låter som en utmärkt ide tycker jag..själv är jag vara typ 32!!

Fim mamma&pappa du har!!

Och kissen såå söt! Min blogg var faktiskt borta en stund, jag fick knövla mig in bakvägen för att komma åt den igen..ha,ha!!

/Kram

2007-02-19 @ 22:27:08
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Anna

Vilka gulliga föräldrar..tycker jag känner igen din mamma? men inbillar mig säkert...;))

Kissen ser ut att ha det bra hos er..bra matställe menar jag..he he! Ha det gott..*kraam*

2007-02-19 @ 22:29:53
URL: http://ensammamammans.blogspot.com
Postat av: pimpim11

Idag har du varit aktiv var så glad att jag fick så mycket att läsa och fint att vila ögonen på.
Dina föräldrar ser så mysiga och snälla ut.
Ha det gott nu. /pimpim

2007-02-19 @ 22:56:31
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Åsa

De ser ju inte ut att vara så gamla som de är :D
Ser även pigga ut!
ha en bra dag!
Kramen!

2007-02-20 @ 05:25:33
URL: http://havsbrus.wordpress.com
Postat av: Zassi

Vilka kloka ord! Dom ska jag tänka på! Fyller 39 i sommar - men är inte äldre än 24 i tanken :) Så det där passar mig alldeles utmärkt!
Och dina föräldrar ser så pigga ut :)

Bamsekramar till Dig och De dina!!

2007-02-20 @ 08:12:29
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Gunvor

Oj vilka kloka ord du kommer med! Det där om att lura kroppen tycker jag var bra!Det är väl det man gör när man dansar på helgerna.Två kvällar i rad som det blir ibland.
Tänk om man får bli lika pigg som dina föräldrar verkar vara. Va gulliga dom är!Du har chans att bli som dom du.Ha det gott!

2007-02-20 @ 14:43:12
URL: http://mammasbilder.blogg.se
Postat av: Åsa

Ha en skön kväll och tack för omtanken!
KRAM!

2007-02-20 @ 16:54:23
URL: http://havsbrus.wordpress.com
Postat av: Ninni

Ha en mysig kväll med semlan, kram

2007-02-20 @ 19:58:22
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Zassi

Kikar bara in för att önska en bra dag :)
Kramiz

2007-02-21 @ 11:29:42
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Paula

Har alltid varit av den åsikten att det sista man ska göra på morgonen är att känna efter var det gör ont! För det gör det, alltsom oftast, och det är absolut bäst att försöka ignorera så långt som möjligt...
Jag tycker jag ser drag av din mor i dig, visst är ni lite lika! Tänk vilka härliga gener du fått ärva, med pigga o raska föräldrar långt upp i åren.
Ha det så gott, kramiz

2007-02-21 @ 18:52:05
URL: http://paulaz.se
Postat av: Malena

Man är så ung som man bestämmer sig för att vara. Det låter klokt tycker jag, men det gjorde ju allt det andra också. vIlka söta föräldrar du har :)
Kram M

2007-02-21 @ 21:00:53
URL: http://malenasplace.blogg.se
Postat av: Carina

Svar på ditt inlägg på min blogg:
Ja oftast är allt kul om man själv har valt den banan gjort! :) Det är ju viktigt att finna sin nisch liksom. Alla har vi en var sin roll i världen och det är ju viktigt att spendera på rätt grejer för att kunna hålla sin roll. Studierna jag valt är himlans kul! Känner att mitt val är superbra. :)

2007-02-23 @ 07:54:04
URL: http://inha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Här kan du skriva:

Trackback